Monday 25 March 2013

NOVEL - Dengarkanlah Permintaan Hati Ini - 19


 “MAI, kau tak nak ke buat apa-apa permintaan kat aku. Yelah, kiranya sebagai mengenang jasa baik kau dan kita dah berdamai. Mana tau sebelum ni kau teringin nak kemana-mana ke, aku boleh bawa. Tak pun kau nak sesuatu ke. Aku boleh belikan.”
“Tak perlulah semua tu. Kau ni ada motif apa sebenarnya ni?” Maisarah menolak, namun pada masa yang sama dia juga ingin mengetahui apakah tujuan sebenar Ilham membuat offer sebegitu.
“Kau janganlah berprasangka buruk kat aku. Aku sekadar nak penuhi permintaan kau je. Janganlah kecikkan hati aku ni. Kata kawan.” Ilham menoleh pada Maisarah.
Maisarah mengangguk. Dia merasakan Ilham jujur dalam kata-katanya. Dia pasti lelaki itu tidak ada sebarang tujuan lain. “Okey.” Maisarah cuba memikirkan sesuatu. Suatu idea singgah di benaknya. “Kalau gitu aku nak pergi Mekahlah. Tunaikan haji. Okey ke.” Maisarah sudah tersenyum simpul.
“Okey, kalau kita dah bernikah. Kalau sekarang ni tak bolehlah.” Ilham sudah ketawa. Dia juga tahu Maisarah hanya bergurau. Niat Maisarah ingin mengenakan Ilham, tetapi dia sendiri yang terkena. Tulah. Niat tak betul. Padan muka.
Maisarah sudah mencuka olok-olok. Dia kemudian ketawa juga. Dia masih bersikap selamba. Otaknya ligat memikirkan sesuatu. “Hmmm..apa ye. Bekulah otak ni. Takde idea.”
Ilham cuma menjadi pemerhati. Kadang-kala dia tersenyum sendiri melihat perilaku Maisarah. Gadis itu kadang-kala kelihatan matang, namun kadang-kala berperangai sedikit kebudak-budakan dan sedikit blur.Mungkin kerana itu dia lebih suka mengusik Maisarah.
Maisarah akhirnya menjungkit bahu. “Ntahlah. Tak tahu.” Sebenarnya ada sesuatu dalam fikiran Maisarah, namun dia terasa segan untuk memberitahu. Kalau diikutkan hatinya ingin sahaja dia meminta robot Transfomers daripada Ilham, kerana dia telah lama menginginknnya. Sebaliknya dia menyerahkan kepada Ilham untuk memikirkannya.
“Ceh, minah ni. Fikir punyalah lama. Tu je jawapannya.”Ilham sudah tergelak sendiri. Tak pasal-pasal dia pula yang harus memikirkannya.
“Okey. Kalau gitu aku nak ajak kau pergi ke tempat yang selalu aku dengan kawan-kawan aku pergi. Kita main bowling, nak. Nanti akuboleh kenalkan kau pada dia orang.Hmmm….lagi satu, kau bawalah kawangak.Best sikit pergi ramai-ramai. Kawan kau, si Sam tu, kalau tak silap namanya. Yelah, best friend kau tu. Aku nak juga kenal.”
Maisarah memetik jari walaupun tak berbunyi. “A’ahlah. Bagus gak. Kalau camtu, aku ada satu permintaan ni. Boleh tak kalau kita celebrate birthday Sam sekali. Birthday dia esok. Boleh gak aku buatsurprise kat dia, kan. Okey ke? Itupun kalau kau tak kisahlah.” Cadang Maisarah. Sebenarnya dia juga bercadang ingin keluar bersama Ibtisam, dah alang-alang di pelawa, tak perlulah dia menolak tuah.
“Aku nak tanya sikit. Sam tu sebenarnya lelaki ke perempuan. Dengarnya kamceng sangat kau ngan dia.”
“Perempuanlah. Ooo. Ingat lelakilah tu. Dialah yang sama dengan aku kat panggung tu kalau kau camlah. Takpe, nanti aku kenalkan dia kat kauea.
"Hmm, okey…Aku akan settlekan semuanya. Kau ikut ajelah ye.” Sebenarnya dia menyangka Sam itu adalah seorang lelaki, namun sebaliknya.
“Okey. Nanti aku confirmkan balik pasal Sam. Manalah tau tetiba dia ada hal, kan. Tak jadi juga.” Maisarah tersenyum gembira. Dia amat berharap dapat membuat kejutan untuk Ibtisam, sahabat sejatinya itu. Tak sangka juga kali ini dia bersepakat dengan Ilham untuk membuat kejutan itu.
“Okey..cantekkk.” Ilham memetik jari. Dia tersenyum memandang Maisarah. Alhamdulillah. Akhirnya dia dan Maisarah telah berdamai kembali. Rasanya hubungan baru yang termetrai kini lebih indah daripada dahulu.
*****
“AM…ni aku kenalkan, Sam.” Suara Maisarah lembut memperkenalkan sahabatnya. Ilham mengukir senyum. Tangannya kanannya di angkat sedikit sebagai simbolik perkenalan. Ibtisam membalas dengan anggukan.
“Saya Ilham.” Ilham sedikit teragak-agak. Dia sepertinya tidak biasa beraku kau dengan Sam yang baru di kenalinya itu. Ibtisam pula sudah tergelak. Begitu juga dengan Maisarah.
“Aku..aku Ibtisam, Aina Ibtisam.”Kini tiba giliran Ibtisam memperkenalkan nama penuhnya. Dia agak terkejut separuh mati apabila melihat wajah lelaki itu persis Baim Wong pelakon pujaannya. Hmm…dan rasanya dia pernah melihat wajah itu sebelum ini.
“Oh..Aina Ibtisam. Aku ingatkan Samsiah ke apa..Hmm..Bolehlah aku panggil kau Aina. Comel sikit bunyinya. Macam muka kau tu.” Ilham sudah start berlawak. Padanya penglihatannya cara Ibtisam yang sempoi dan bersahaja itu tidak menyukarkannya untuk berbual mesra. Terus sahaja dia menggunakan bahasa aku kau memandangkan Ibtisam juga lebih selesa begitu.
“Aku tak kisah. Aina tu pun nama aku gak. Eh, muka kau macam Baim  Wong ek.” Balas Ibtisam. Terus saja dia menyamakan wajah lelaki itu dengan pelakon pujaannya itu.
Ilham hanya ketawa. Dia memang tidak mengenali figura itu, tetapi dia teringat akan nama itu pernah ditulis Maisarah seketika dahulu sewaktu tersalah hantar mesej.
“Dia tu siapa ek?” soal Ilham.
“Pelakon Indonesia, pak.” Jawab Ibtisam selamba.
Oh, gitu ya.” Balas Ilham turut meniru loghat kata bahasa Indonesia.
Mereka sama-sama ketawa.
“Kita nak gi mana ni Mai?”
“Mana aku tahu. Ikutlah mamat driver ni. Gi lombong bijih, kut.” Maisarah menjawab selamba. Sempat juga dia berseloroh.
“Ewah-ewah Cik Sarah kita ni. Nak gi mendulang bijih ke?” Ilham menutur  kata. Ntah mengapa mulutnya terasa senang memanggil gadis itu dengan nama Sarah. Hmm..Sedap juga panggil nama tu.
“Macam pelik je bila kau panggil aku Sarah. Tapi kalau Im…” Maisarah tidak menghabiskan ayatnya. Ibtisam hanya diam. Dia tahu siapa orang yang dimaksudkan Maisarah.
“Siapa Im…” soal Ilham ingin tahu. Tetapi syaknya hanya pada seorang. Tentunya Im itu adalah pemberi cincin Lavender.
“Imran Ajmainlah. Alah, penyanyi tu..” Ibtisam menjawab bagi pihak Maisarah. Sengaja membuat lawak. Dia tahu Maisarah juga tidak suka hal itu dibicarakan. Dia akan jadi sedih.
“Oh, kau kenal ke Imran Ajmain tu.” Ilham memandang Maisarah di sebelah.
Maisarah mengangguk. “Geng satu sekolah tu.” Bodek Maisarah.
“Eleh..Tipulah tu. Macam tak tahu. Kau tu kelentong aku je.” Ilham ketawa.
“Kau janganlah panggil aku Sarah. Aku rasa macam janggal je. Pelik.”
“Pelik? Apa yang peliknya. Kan best tu. Karang aku panggil kau Puteri Vamp...kang kau tak suka.”
“Dah tu bukan nama aku, memanglah aku tak suka. Mak bapak aku kasi nama best tau. Izzati NurMaisarah. Apa hal tetiba jadi Puteri Vampire pulak.” Maisarah memprotes kata. Dan dia tahu Vamp itu merujuk kepada Vampire.
Ibtisam yang mendengar hanya mampu menahan tawa. Rupanya Ilham menggelarkan temannya itu dengan Puteri Vampire. Hmmm..Rasanya dia tahu sebab apa. Memang Maisarah suka mencekik orang. Tetapi bukannya cekik betul-betul, hanya aksinya sahaja.
“Oh, ye ke? Sedap rupanya nama kau ye. Hmm…tapi aku rasa nak panggil kau Sarahlah. Rasanya lagi best kut sebab orang lain jarang panggil nama tu kan. Rasa special sikit. Mula-mula kau mesti rasa tak biasa, tapi lama-lama mesti okey gak, kan. Lagipun tu nama kau juga.” Ilham hanya mengulum senyum.
Maisarah terdiam untuk seketika. Bicara itu benar-benar mengingatkannya pada Iman. Sewaktu dahulu, Iman juga berkata begitu.
Maisarah hanya menjongket bahu. “Ikut kaulah.” Namun bicara itu sekan tidak merelakan. Padanya panggilan itu hanya sesuai untuk Iman memanggilnya.
Ilham dapat membaca riak wajah Maisarah.
“Taklah. Aku olok-olok je. Aku rasa panggilan tu mesti untuk orang special je kan. Aku ni siapalah. Driver je.” Ilham ketawa. Kemudian menyambung lagi bicaranya.
“Tapi, kan. Aku rasa memang best panggil kau Sarahlah. Tapi, aku punya versi special sikit. Aku nak panggil kau Sarahku. Rasanya lebih dekat di hati, kan. Betul tak Sam.” Ilham menyambung kata kepada Ibtisam.
“Yup. Betul tu. Aku setuju.” Ibtisam menyokong Ilham.
Maisarah menarik muncung. Tiba-tiba Ibtisam pula berpihak kepada Ilham. Memanglah kau Sam…Cekik karang baru tahu.
“Kalau korang rasa nak panggil aku ala-ala special…korang panggillah aku..Ilhamku..Hmm..memang confirm special. Lagi dekat di hati, kan. Tak pun.. panggil abang Am je. Memang Aiman tak kisah.” Ilham selamba berbicara.
“Ek’eleh, perasan. Siapa nak panggil dia macam tu.” Maisarah sudah mengetap bibir. Ibtisam pula sudah tertawa melihat gelagat dua orang insan itu.
“Sarahku  ni memang macam ni ke, Aina,” soal Ilham. Ibtisam sudah tergelak. Tidak tahan menahan rasa yang menggelitik hatinya lebih-lebih lagi melihat wajah selamba Ilham berbicara begitu.
Maisarah pula menutup telinga tidak mahu mendengar.
“Apa pulak siap tutup-tutup telinga ni. Sedap apa aku panggil macam tu.”
“Diamlah, kau.”                                                              
“Uit, korang ni. Sudah-sudahlah.” Ibtisam memberi nasihat sekadarnya. Dia sebenarnya masih menahan gelak. Nampaknya temannya itu memang menjadi mangsa Ilham.
Maisarah hanya berbuat dek. Ilham pula senang bersoal jawab dengan Ibtisam. Ibtisam juga senang melayan. Pertanyaan Ilham juga hanya banyak berkisar kepada kisah di waktu belajar.
Kawan-kawan Ilham sudah sedia menanti di tempat mereka. Ada lelaki dan juga perempuan. Menurut Ilham mereka adalah teman sekerjanya. Dari kejauhan mereka telah melambai-lambai tangan ke arah Ilham. Ilham berjalan ke arah mereka di ikuti Maisarah yang berjalan beriringan dengan Ibtisam. Riuh rendah suara mereka.
“Korang tengok tu, boss kita datang bawak awek. Dua orang pulak tu. Kata je single.” Suara usikan Erry telah menusuk ke cuping telinga. Maisarah dan Ibtisam berpandangan sesama sendiri. Mereka hanya tersenyum, namun kemudian bereaksi selamba. Mereka tahu itu hanya usikan kawan-kawan Ilham. Perkara begitu adalah perkara biasa.
“Banyaklah kau. Ni bukan awek akulah. Awek orang ni tau.” Ilham telah sampai dan memberikan tumbukan di bahu Erry. Erry tergelak besar. Begitu juga kawan-kawannya yang lain. Mereka kemudian saling berkenalan. Nampaknya mereka semua sporting dan mesra.
Riuh rendah suara mereka bermain. Tergelak sakan mereka apabila ada bola yang di baling hanya berguling-guling ke dalam longkang. Apabila strike tepukan gemuruh memenuhi ruang. Maisarah dan Ibtisam sebenarnya baru pertama kali bermain. Namun tak menghampakan juga bakat mereka, walaupun sesekali bola hanya menjeling ke arah pin sebelum membunuh diri ke dalam longkang.
“Ceh, kau Mai. Gaya baling macam hero, tapi masuk longkang gak.” Ilham mengusik Maisarah.
“Diamlah, kau. Sibuk je.”Marah Maisarah. Mereka yang lain hanya ketawa.
“Uit, korang perasan tak. Boss kita kalahlah hari ni. Selalu dia je yang menang, kan,”beritahu Erry yang telah duduk keletihan.
“Betullah beb. Aku rasa boss nervous sebab ada awek tengok kut. Tu yang tak menjadi je strike dia, kan. Sebab boss kalah, bolehlah kita ‘pow’ dia hari ni.”Amir pula berbicara dalam ketawa. “Setuju” jerit yang lain.
            “Oo…korang. Aku kick sorang-sorang nanti baru tahu.” Ilham sudah tersenyum sambil menyinsing lengan bajunya yang mula melulur. Sempat juga dia menyisir rambutnya kebelakang dengan jari-jemarinya yang runcing. Fuhh..Ada gaya. Sekali pandang macam gaya Rain pun ada. Hitam kegemaranku…Itulah dialognya. Gaya Rain dalam ilklan Clean n Clear.
Dia kemudian melabuhkan punggung di sebelah Maisarah, lantas meneguk air mineral menghilangkan lelah dan dahaga. Dia tersenyum puas.
“Ngumpat aku ea.” Tegur Ilham apabila dia melihat Maisarah yang asyik berbual dengan Ibtisam. Maisarah hanya menjungkit bahu. “Takde apa-apalah, boss.”Jawab Maisarah selamba.
“A..eh budak ni. Tadi kata nak panggil aku, abang Am. Ni panggil aku boss pulak. Sejak bila pula kerja ngan aku ni. Sedap-sedap je panggil aku boss.” Ilham sudah tersenyum sumbing dapat mengenakan Maisarah.
“Habis dia orang tu panggil kau boss, aku ikut ajelah.”Balas Maisarah seperti tidak mahu kalah.
“Kau tau boss tu apa? ‘Budak Ofis Smart n Stailo.’ Aku lah tu.”Ilham sudah tertawa. Memang gayanya agak stailo.
Maisarah sudah mengomel sendiri. Ibtisam pula sudah menahan tawa.
“Okey. Korang. After sembahyang Zohor nanti kita kumpul balik. Kita pergi makan-makan.” Dia mengenyit mata sebagai memberi isyarat.
“Okey, boss.”jawab kawan-kawannya hampir serentak.
Semasa menuju ke tempat makan, Maisarah sempat berbual dengan Arfa, salah seorang rakan sekerja Ilham.Menurut Arfa, Ilham adalah seorang bossyang baik dan sportingwalaupun kadang-kala sikap barannya muncul. Sebenarnya dia bukanlah boss kepada kompeni, tetapi boss kecil, iaitu coordinator kepada mereka. Boss itu juga adalah gelaran kepadanya. ‘Budak Ofis Smart ‘n’ Stailo.’ Walaupun pamakaiannya ringkas, ia tetap smart dan stailo.
Hati Maisarah tergelitik sendiri.Dia memang tidak tahu Ilham bekerja di sebuah kompeni animasi. Semasa dia bergelar ‘girlfriend’ Ilham, dia tidak pernah mengambil tahu tentang lelaki itu. Ilham juga tidak bercerita. Pada waktu itu dia mengharapkan agar mereka segera berpisah. Namun tak sangka juga mereka pernah bercouple hampir sebulan sebelum semuanya berakhir.
Mereka telah sampai ke tempat yang dimaksudkan. Mereka juga telah memesan menu. Namun Maisarah masih tidak melihat kelibat Ilham. Maisarah tahu Ilham bakal membuat kejutan untuk Ibtisam, namun dia sendiri tidak tahu apa kejutan yang bakal di lakukan. Sepertinya tiada apa-apa yang special.Tidak lama kemudian ada seorang pelayan datang membawa kek ke meja mereka. Suara mereka sudah kembali memecah suasana. Ibtisam sudah terkejut separuh mati. Tak sangka mereka membuat kejutan untuknya. Namun tidak terkecuali Maisarah. Nama Ilham juga tertulis di atas kek tersebut. Happy Birthday Aina & Ilham. Sweets Memory.
‘Alamak birthday dia juga ke. Kenapa aku tak tahu.’ Bisik Maisarah di dalam hati.
“A’ah…birthday boss esoklah. Aku pun lupalah. Patutlah ada nama dia sekali.” Suara Zaim pula kedengaran.
“Mana pulak boss ni. Tak sabar aku nak makan kek ni.”seloroh Erry. Sebenarnya dia tahu akan keberadaan bosnya. Mana tidaknya. Mereka yang merancang bersama.
Tidak lama kemudian kedengaran sesuatu menerjah ke cuping telinga. Bunyi petikan gitar melodi lagu ‘Happy Birthday’.Maisarah mencari arah melodi itu. Rupa-rupanya Ilham yang memetik gitar itu. Maisarah sudah separuh terkejut. Rancangannya ingin membuat kejutan untuk Ibtisam, tapi tidak sangka dia juga terkejut dengan kejutan yang dirancang oleh Ilham.
“Pergh, Mai. Bangganya aku. Ada orang mainkan gitar untuk aku. First time tu.Kau tak jealous ke?”Ujar Ibtisam sambil menyigung lengan Maisarahdi sebelahnya.
“Buat apa nak jealous. Aku bukannya ada apa-apa dengan dia. Apa-apa pun, happy Birthdayuntuk kau ye Sam. Sayang kau.” Mereka berpeluk mesra.
“Alah, jealousnya aku,Mai. Kau peluk Sam je ye. Aku kau tak nak peluk ke?” seloroh Ilham. Maisarah sudah menjeling tajam. Dia sudah menggenggam buku limanya. Mereka yang lain sudah ketawa.
“Uit, Mai. Jealous tak tengok nama aku ngan Aina,”bisik Ilham.
“Buat apa nak jealous. Apa-apa pun ‘Happy Birthday’kat kau jugak.Kenapa tak beritahu esok birthday kau.”
“Kenapa nak tahu? Sarahku nak kasi Abang Am hadiah ke?” Ilham sengaja bergurau memanaskan hati. Maisarah menjeling lagi. Hmm..Memang nak kena budak ni. Kalau tak kenakan aku, memang tak sah.
Mereka yang lain kembali ketawa melihat telatah mereka berdua.
Maisarah bengang. Merah padam juga mukanya.
“Uit, korang. Mai kata dia nak nyanyikan satu lagu,” beritahu Ilham kepada yang lain. Dia sengaja mencari nahas mengenakan Maisarah. Ibtisam hanya mampu menahan tawa melihat kawannya itu menjadi mangsa buli Ilham.
‘E’eh, budak ni kan. Sengaja nak cari pasal. Cabar aku ea. Ingat aku tak berani ke.’Desis hati Maisarah.
“Okey. No hal. Memandangkan ni birthday Sam dengan kau, aku okey je.” Mereka yang lain sudah bertepuk tangan. Ilham tersenyum lebar kerana tiba-tiba Maisarah menjadi begitu sportingdan berani menerima cabarannya. Dia tahu Maisarah tidak mahu kalah dengannya. Dulu mungkin. Tetapi tidak sekarang. Tidak lama kemudian Maisarah melontarkan suaranya. Dia menyanyikan lagu selamat hari lahir dalam bahasa Korea. Mereka yang lain bertepuk tangan.
            “Wah, tak sangka juga dia ni suara sedap.” Celah Erry.
Ilham tersenyum. Tak sangka Maisarah menerima cabarannya itu.
“Cayalah, kau Mai.” Ibtisam menepuk bahu Maisarah. Memang dia tahu temannya itu memang menggemari drama Korea.
Maisarah mengurut dada sendiri. ‘Fuhhh. Gila ah. Tetiba aku boleh pulak nyanyi kat depan dia orang ni. Cam tak caya je.’
“Okey, sekarang giliran kau pula boss,” Ujar Erry sambil menunding jari ke arah Ilham.
“Aii, aku pun kena juga ke?Apa class…Birthday aku ni. Koranglah yang patutnya nyanyi sekarang ni.”
“Alah, boss. Sportinglah sikit. Gitar ada kat tangan tu. Nyanyilah satu lagu.”
“Lagu apa? Lagu Tiga Kupang?” soal Ilham.
“Lagu lainlah boss. Tu lagu budak tadika.”
“Dan..dan..je aku yang kena.”
Akhirnya Ilham menyanyikan sebuah lagu. ‘Lagu Kenangan Terindah.’Mereka juga turut menyanyi bersama. Sememangnya ia menjadi satu memori indah untuk dikenang.
Klikk...’ Foto kenangan menjadi ingatan.
Selepas majlis, mereka bersurai. Namun Ilham dan beberapa orang teman lain masih rancak berborak.
Kebetulan Ibtisam ingin membeli barang, maka mereka pergi berdua. Maka, ada cerita antara mereka berdua.
“Emmm…Mai. Betul ke kau dengan Ilham tu kawan biasa je. Aku tengok kau dengan dia tu lain macam je. Macam ada yang special.” Ibtisam memandang Maisarah.
“Kawan biasa jelah. Mana ada apa-apa pun.”
“Kau masih tunggu Iman ke?” soal Ibtisam lagi.
“Ntahlah, Sam. Aku pun tak tahulah.”Sayu suara itu kedengaran.
“Ikut suka hati kaulah, Mai.Aku sebenarnya kesian tengok kau. Macam menunggu buah tak gugur. Tapi..Aku tetap doakan yang terbaik untuk kau. Hmm..Kau takde apa-apa perasaan ke kat si Ilham tu?”
Maisarah menjungkit kening. Dia ketawa.
“Perasaan. Confirm ada. Menyampah kau tahu. Suka beno cari pasal dengan aku. Kau pun nampak, kan. Geram aku. Rasa nak cekik-cekik je.” Maisarah membuat gaya. Kalau dia bercakap tanpa aksi dan gaya, hmm..memang bukan Maisarahlah tu.
“Ye ke menyampah. Jangan-jangan menyampah kat mulut je tak.” Ibtisam sengaja bermain kata mengusik Maisarah.
“Kau ni saje je ye.” Lengan Ibtisam di pukul.
“Takdelah. Aku saje je tanya. Emm..maknanya lambat lagilah aku nak tunggu nasi minyak kau.” Seloroh Ibtisam sambil menggosok lengannya yang dipukul Masiarah.
“Ek’eleh minah ni. Ke situ pulak dia. Kau tu pun bila lagi? Cakap orang. Nanti masa majlis aku, aku tak wat nasi minyaklah. Aku plan nak wat nasi ambang je. Hehe. Okey gak, kan.”
“Aik, dah ada perancangan nampak.”
“E’eh, minah sorang ni. Aku tunggu kau dulu. Aku ni single lagi tau.”
“Eh, aku pun single juga tau.”
“Ehemmm…Aku pun single juga.Single trang..tang..tang..tau.” Tiba-tiba satu suara muncul di antara mereka. Ilham. Entah bila masa dia muncul di belakang mereka.
“Menyibuk je. Tetiba menyampuk.” Maisarah sudah menarik tangan Ibtisam bersamanya.
“Eleh, Sarahku ni.”
Maisarah sudah mengetap bibir. Matanya sudah menjeling Ilham.
“Alahai, Sarahku ni. Tu pun nak merajuk. Taknak genglah macam ni. Baik aku geng dengan Aina. Aina, kau genglah dengan aku. Takyah geng dengan ‘Sarahku’. Dia tu kan suka merajuk.”    
“Oppss…” Ibtisam mengangkat kedua belah tangan. “Korang janganlah gaduh oii. Kata baru je berdamai. Ni, tak pasal-pasal aku terlibat. Ilhamku..Aku cuma nak cakap je. Aku tetap dengan Sarahku.” Ibtisam meluah kata. Namun sengaja juga dia bermain kata. Sekadar bergurau. Ilhamku..Sarahku…hehe…
Ilham sudah tergelak. “Yess..Aina memang best.”
“Kau ni pun sama Sam. Apa Ilhamku..Sarahku…ni. Kau dah terpengaruh dengan dia ke?” Suara Maisarah seakan marah dengan Ibtisam.
Sorry. Aku saje je gurau, Mai. Kau ni janganlah sensitif sangat. Dulu kau tak macam ni pun. Selalu kalau part-part macam ni mesti kau gelak-gelak je.” Ibtisam membuat muka sedih memujuk Maisarah. Hmm..memang betul kata Ilham, Maisarah sekarang kuat merajuk. Kalau dulu, merajuk-merajuk ni bukan cara Maisarah. Hmm..pelik..pelik..
Maisarah masih berdiam diri.Ibtisam jadi serba salah.
“Aku pun gurau je Mai. Sorry.” Ilham segera meminta maaf. Jangan hanya kerananya dua orang sahabat itu bergaduh.
Maisarah tiba-tiba tersenyum. Dia menepuk bahu temannya. “Ha..ha..Takut kau ek. Aku okeylah. Cuma tersensitif sikit je.” Maisarah segera mematikan rajuknya. Dia tahu Ibtisam hanya bergurau.
Ibtisam tersenyum lega. Takut juga dia sebenarnya sebab Maisarah tidak pernah begitu dengannya.
“Aku ni..kau maafkan tak.” Ilham menyoal Maisarah.  Lembut suara itu menusuk kalbu Maisarah.
“Kau..Ilhamku.. It’s okeylah. Tapi jangan panggil aku macam tu lagi. Pelik gila.” Maisarah sudah ketawa. Akhirnya dia pun terpengaruh juga.
“Kau Ilhamku…Lagi tak boleh blah…Dah macam lagu Mai Bai pulak…” Ilham juga ketawa diikuti Ibtisam.
Izinkan kumencuri bayangan wajahmu
Izinkan ku mencuri khayalan denganmu
Ilham sekadar menyanyi beberapa baris lagu itu.
“Dah…Sibuk pulak di nak nyanyi.” Ujar Maisarah.
Jealouslah tu aku nyanyi sedap. Tapi rasa speciallah kau panggil macam tu. Macam aku ni pakwe kau pulak.”
 “Eii, jangan nak perasan ea.” Maisarah membalas kata.
“Ilhamku…Ainaku…Sarahku…Amacam best tak.” Ilham masih menyambung kata.
“Dah…dah..Kau jangan nak melalut ke lain. Sekarang dah takde Ilhamku..Ainaku..Sarahku..Sekarang yang ada Am..Aina..Mai..Takyah ku..ku nya.”
“E’eh, Sarahku ni. Ku tu mesti ada…”
Tiba-tiba Maisarah tergelak sebelum Ilham menghabiskan bicaranya. Dia cepat menangkap kata.
“Kutu mana pulaklah ni.” Maisarah memotong kata dengan muka selamba.
“Alah, Mai. Kau ni saja je. Maksud aku..KU…yang kat belakang ayat tulah. Apahal pulak kutu.”
“Eleh, aku tahulah. Ingat aku ni tak pandai ke.Aku saje jelah.”
“Yelah, Sarahku sayang.” Ilham tersenyum meleret. Maisarah pula membuat muka bengang dan Ibtisam pula tergelak di dalam hati. Haa..Ambik kau…siap ada sayang lagi.
*****
“SEBELUM aku terlupa, ni ada something untuk kau. Aku harap kau simpanlah. Bila tengok tadi cute lah pulak. Tu yang aku beli. Satu untuk kau, satu lagi untuk aku.” Ilham menghulurkan sesuatu kepada Maisarah. Pemberiannya bersambut. Maisarah membelek hadiah kecil itu. Rantai kunci model kereta F1 bersama sebuah botol kapsul kecil berwarna biru. Sememangnya comel. Dia menggemarinya. Pada botol kapsul itu tertulis perkataan MAI.
“MAI?” soal Maisarah sambil menunjukkan tulisan kecil yang tertulis pada botol kapsul yang comel itu.Ilham tersenyum.
“Nama kaulah. Nama aku pun boleh juga.” Jawab Ilham pendek. Maisarah masih tidak mengerti.
“Apa kena mengena nama kau dengan MAI. Jauh panggang dari api. Iras-iras pun takde.”
Stand for Muhammad Aiman Ilham. Nama aku. Itulah kau. Takkan itu pun tak tahu. Kurang cerdiklah kau ni.” Ilham tertawa perlahan.
“Ewah-ewah, sedapnya mulut kau bercakap. Kau tak pernah beritahu pun ea.”Maisarah hanya tersenyum. Sememangnya lelaki yang pernah menjadi ‘boyfriend’nya itu memiliki nama yang indah. Seindah wajah pemiliknya.
Maisarah membelek-belek pada rantai kunci yang diberikan Ilham. Dia tersenyum. Ilham seperti mengetahui minatnya. Dia terfikir sendiri. Esok hari lahir Ilham dan esok juga hari lahir Iman. Maisarah hanya mampu mengeluh di dalam hati. Mengapa dua orang insan itu seakan saling berkait.
Thanks. Patutnya aku yang kasi kau hadiah, ni terbalik pula. Next time kalau ada rezeki, aku belikan ye. Tapi tak janji lah. Okeylah. Aku naik dulu ea. Apa-apa pun, happy birthday. Terima kasih. Assalamualaikum.” Maisarah menguntum senyum.
“Waalaikumsalam. Okey, see you next time.Sarahku.” Ilham meleret senyum.
‘E’eh, Ilhamku ni…’ Maisarah hanya menuturkan kata di hati. Dia turut tersenyum.
*****
“MUHAMMAD AIMAN ILHAM. Nah hadiah birthday kau. Aku main beli je. Aku bukan tahu kau minat apa.” Maisarah menghulurkan sebuah topi berwarna putih dan mempunyai lambang BMW di hadapannya. Ingin juga dia melihat Ilham bergaya dengan topi. Mesti smart.
“La, kau ni Mai. Buat susah-susah je. Betul ke kau kasi aku ni.”
“Yelah. Ingat aku main-main ke?”
Thanks.Tak sangka kau kasi aku hadiah. Terharunya.” Ilham melebarkan senyum. “Boleh nangis aku macam.”
“Eleh, poyo kau. Gedik.”
“Apa gedik..gedik.. Cool, beb.”
Mereka ketawa.
“Eh, Am.Aku nak tanya kau ni. Kau jangan marah ea. Hmm..Kau ada MP4 warna hijau epal, tak?” soal Maisarah tiba-tiba. Sebenarnya sejak malam tadi dia memikir.
“Hmm..Ada. Kenapa? Dah lama dah. Tapi still boleh guna lagi. Kenapa? Nak pinjam?” soal Ilham. Pelik juga dengan pertanyaan Maisarah. Tiba-tiba je tanya pasal MP4.
Maisarah masih terfikir-fikir. “Eh, taklah. Bukan nak pinjam. Ermm..Takpelah. Takde apa-apa. Saje je tanya. ”Maisarah mematikan bicaranya. Dia ragu-ragu.
“Kau nak tanya apa ni sebenarnya. Tanya jelah. Mesti ada something,kan.” Ilham memandang wajah Maisarah. Dia juga tertanya-tanya. Kenapa dengan MP4 warna hijau epal?
“Takdelah. Takde apa-apa.”Maisarah menafikan kata.
“Baik, cakap.”
“Takdelah. Sebenarnya aku teringatkan sesuatu. Kisah lama.” Jari telunjuk Maisarah bermain di dagu. Dia tersenyum sendiri. Dia berkongsi cerita. “Aku dulu pernah ‘terdating’ dengan sorang mamat ni. Namanya Aiman. Dia kerek sikit. Pastu dia ada MP4 hijau epal. Dia ni…”
Ilham sudah ketawa. Dia juga sudah mengingat sesuatu.
Maisarah memandang Ilham. Matanya dibesarkan. Jari telunjukknya menunding pada Ilham. Sepertinya dia mendapat klu.
“Tak sangkanya aku. Dulu tu kau ea. Budak yang ‘blur’ tu. Yang kau tanya surau tu, kan. Pastu kita pergi sama-sama, kan? Betul tak.” Ilham membuka bayangan kisah lalu.
“A’ah.” Maisarah mengangguk. “Jadi..Aiman tu…”
Ilham ketawa lagi.“Aduhai..Kecilnya dunia.  Memang akulah tu. Tak sangka ek. Dulu kita dah pernah jumpa rupanya. Siap berdating lagi. Hai, kelakar je. Masa tu kau baru masuk universiti, kan.”
Maisarah mengangguk. “Masa tu kau macam berlagak gila. Duduk senyap je sambil dengar lagu. Kau tahu aku gelarkan kau apa masa tu. Robot MP4 hijau epal.”Maisarah tertawa sendiri. Kalau diingat balik memang dia berasa kecil hati. Geram dengan lelaki itu.
Sweet gila kau gelar aku macam tu. Hai..Berjodoh rupanya kita ni.”
“Tulah, pasal. Bila hari tu kau kata  nama kau Aiman, fikiran aku terus teringat Aiman yang dulu tu. Rupanya memang kau. Tak sangka betul. Rupanya kau ni memang kerek, ek.”
“Bukan kereklah. Cool.”
“Perasanlah kau cool.”
Mereka sama-sama ketawa. Kelakar pula bila mengenang kisah lama. Terasa manis apabila dikenang kembali.



No comments:

Post a Comment