Monday 25 March 2013

NOVEL - Dengarkanlah Permintaan Hati Ini - 25,26


 “ERKK..IM..MAN..” Maisarah sudah menelan liur payau.
“Yelah. Aku Iman. I-Man kau. Kenapa? Aku hensem sangat ke?” Iman sudah tersenyum nakal.
‘Perasan pulak mamat ni.’
“Kau nak apa ni? Jangan ganggu aku boleh tak? Dahlah tiba-tiba muncul dekat sini.” Maisarah rasa terganggu dengan kehadiran lelaki itu. Tidak tersangka olehnya mereka akan bertemu kembali.
“Aku takde niat pun nak ganggu kau. Aku cuma ternampak je kau sorang-sorang dekat sini. So, aku pun datanglah sini. Temankan kau.  Acilah, kan. Kau tunggu siapa? Boyfriend ea?” Iman dengan selamba melabuhkan punggung di hadapan Maisarah.
“Aku tak suruh pun kau duduk. Sibuk jelah kau ni. Lantak akulah nak tunggu siapa.Dahlah. Kau pergilah tempat lain. Kejap lagi kawan aku datang.”
“Datanglah. Aku tak kisah. Nak kenal juga siapa kawan kau.” Iman sudah menongkat dagu dengan kedua belah tangannya. Segaja dia mempamer muka comel di hadapan Maisarah.
Maisarah membuat muka bengang.
“Janganlah buat muka macam tu…Tak comel. Rilekslah. Don’t stress..stress okey.”
“Masalahnya bila kau datang ni buat aku stress tau tak. Automatik stress.”Maisarah menekan juga suaranya.
“Ye ke? Opss..Maafkan Iman.” Iman sengaja mengajuk kata Maisarah sebelum ini. Tangannya juga menekup mulut menggayakan seperti gaya Maisarah.
Maisarah menjeling. ‘Ntah apa-apa mamat ni. Sajalah tu. Sengal.’
“Eh, janganlah jeling-jeling macam tu. Berdebar hati I tengok tau.”
“Menjeling…Menjeling ku bertentang..Mata kita sama memandang..Ku cuba..Ku cuba nak bertanya..Siapakah dia namanya…” Iman ceria menyanyikan bait lagu itu. Lagu ‘Pandang Pandang Jeling Jeling yang di popularkan oleh Dato’ Siti Nurhaliza dan Tan Sri S.M Salim.
‘Sudah…Dah jadi kembar Ilham pulak mamat ni.’ Maisarah membuat muka menyampah.
“Nah..Bunga ni untuk kau,” ujar Iman sambil menghulurkan setangkai bunga mawar putih kepada Maisarah. Entah dari mana muncul bunga tersebut, Maisarah sendiri tidak tahu. “I really sorry. Aku tak bermaksud nak ganggu kau. Aku minta maaf untuk kes sebelum ni.” Lembut pula alunan bicara itu menusuk pendengaran.
“Tak nak pun.”
“Why? Kau tak boleh nak maafkan aku ke, Sarah? Mawar merah boleh pulak terima. Yang putih tak nak pulak. Tak suka yang putih ea.”
“Dahlah. Pergi sana. Tak payah tanya-tanya.”
“Tanya sama hati pernahkah merindu..Ingat masa lena apa mimpimu..Masa berjauhan apa nak dikenang..Bila difahamkan itulah sayang…”
Maisarah terdiam. ‘Eh, dia ni. Lagu klasik pulak daa.’
“Eh, dahlah kau. Pergi sana. Sibuk je nak nyanyi-nyanyi dekat sini.”
“Kau halau aku ke. Kesian I-Man kena halau.”
“Aku tak halau kau. Aku cuma minta kau pergi. Kejap lagi kawan aku datang.”
“Siapa?Someone special?” Iman masih tidak mahu pergi. Sebaliknya menongkat dagu dengan sebelah tangan memandang Maisarah. Sengaja menayang muka comel.
“Ye.”Jawab Maisarah pendek. Malas memanjangkan kata.”
“Bukan aku ke orang tu….”Ujar Iman sambil mengulum senyum.
“Mestilah bukan. Dahlah pergi sana.”
“Alah, aku nak menyamarlah jadi boyfried kau kejap kat sini.”
“Wei..Pergi sanalah. Aku tak sukalah.”
Iman tidak menghiraukan bicara Maisarah. “Kau nak tahu tak Sarah. Bila aku pandang muka kau sekarang ni,perasaan aku ni lain macam je. Berdebar semacam. Kau tak rasa macam tu ke?”
“Huh..Takde pun. Menyampah adalah.”
“Ye ke macam tu.” Iman tersenyum. “Aku rasa, hati aku dah tersuka dekat kaulah Sarah. Betul. Aku tak tipu. Ya Allah..Lembutkanlah hati gadis di hadapanku ini agar dia suka kepadaku. Amin..” Iman meraup kedua belah tangannya ke muka.
Maisarah terbatuk. “Kau ni dah mengarut. Eh..Dahlah. Pergi sana.”
“Kalau aku tak nak pergi…”
“Kau ni tak faham bahasa ke. Makin lama kau ni buat aku naik marah je. Dahlah pergi sana.”
“Kau halau aku ke?”
“Lebih kurang macam tulah.”
“Kalau aku tak nak pergi juga….” Iman masih bermain kata.
“Encik I-Man …” Maisarah sudah mula menekan suara. Semakin geram dia dengan tingkah Iman.
“Tapi..bunga ni....Aku  nak kau terima bunga ni. Aku janji, aku akan pergi.Adilkan.”
“Okey.Aku terima.” Bunga mawar putih itu bertukar tangan.
Kebetulan seorang pelayan wanita melalui tempat itu.
“Hai,miss. This for you. Ikhlas dari saya.”Ujar Maisarah sambil menguntum senyum seraya memberi bunga tersebut kepada pelayan wanita itu.“Thanks.”Ucap pelayan itu sebelum berlalu pergi.
“Kenapa kau beri pada dia. Aku kan beri pada kau.”
“Kau dah beri pada aku, itu hak akulah. Tak kisahlah kalau aku  nak kasi orang lain pulak.”
“Nampaknya kau  tak menghargai apa yang diberi. Maksudnya, kau tak ikhlas menerima.”
“Aku tak tahu nak cakap apa. Memang aku tak ikhlas terima bunga tu. Tapi, aku taknak buat kau terkilan kalau aku tak terima bunga tu.”
“Kau buat macam tu, lagi aku terkilan. Depan mata aku pulak tu. Kalau kat belakang, aku tak nampak, okeylah.”
Maisarah terdiam.“Okey.Aku minta maaf. Dahlah pergi sana.”
‘Hish..Tak pasal-pasal aku pulak kena minta maaf dengan dia.’
“Nanti aku belikan lagi.”
“Dah..Dah..Tak payah.. Pergilah sana.”
“Sampai hati kau halau aku. Baru je nak berbaik-baik dengan dia.
Maisarah sudah memandang tepat wajah Iman. Matanya membulat. “Encik I-Man…” Maisarah sudah menekan suara ke dalam.
“Yelah..Yelah..Okey, Sarah. See you next time. Aku nak jumpa kau lagi.”
“Aku harap kita takkan jumpa lagi.” Maisarah masih mahu membalas kata.
“Tapi, aku akan selalu berdoa agar aku dipertemukan dengan kau, Sarah. Opss…Maaafkan Iman.”Iman sudah ketawa sambil membuat gaya mengajuk cara Masiarah. Dia akhirnya bangun dan pergi. Tidak ketinggalan juga di tunjukkan isyarat ‘Peace’ kepada Maisarah bersama senyuman indah ditemani lekukan lesung pipit di pipinya.
Maisarah mengurut dada sendiri. ‘Eii..Kenapalah Iman ni yang muncul. Membakar hati aku je. Iman yang aku tunggu tak muncul-muncul juga. Dia ni muka je sama. Tapi perangai, jauh beza dengan Iman aku. Dah jadi macam Ilham pulak. Hmm…Sebelum ni macam kerek je. Tapi sekarang ni siap nak bagi bunga lagi. Nyanyi-nyanyi lagi. Boleh pulak kata suka dekat aku. Eii…Menakutkan betul. Sakit jiwa ke apa.’
Maisarah melihat cincin di jari. ‘Iman..Aku harap suatu hari nanti kau kembali muncul dalam hidup aku. Semoga kau sentiasa dalam lindungan Ilahi. Ya Allah, sampaikanlah rasa rinduku kepada Muhammad Iman Ahlam sehingga dia merindukan aku. Amin..’
Maisarah melihat jam di tangan. ‘Hmm..Mana Asma ni…’ Maisarah sesekali menoleh pandang ke belakang melihat jikalau Asma sudah datang. Sebenarnya mereka telah berjanji untuk bertemu. Kebetulan sebelum ini mereka terjumpa di dalam bas. Waktu itu dia hampir tidak mengenali temannya itu. Dahulu tembam, sekarang dah kurus.
Tiba-tiba…
“Opocot Iman aku sayang aku.” Maisarah sudah melatah apabila bahunya ditepuk dari belakang.
“Ehem..Ehem…Melatah nampak. Nama Iman pulak tu.” Usik Asma seraya duduk di bangku di hadapan Maisarah.
“Eii, kau ni. Saje je. Dah kau terkejutkan aku. Aku melatahlah.”
“Sorry..Sorry…Tapi kenapa nama Iman pulak yang keluar. Tak boleh ke nama aku..Nama orang lain.. Mesti kau tengah memikirkan dia, kan.”
“Dah nak termelatah. Nak buat macam mana.”
“Kau macam mana sekarang. Still dengan Iman ke?” soal Asma membuka cerita lama. Dia sudah melabuhkan punggung di bangku di hadapan Maisarah.
Maisarah tiba-tiba terdiam. Wajah temannya itu dipadang. Dia kemudian menjongket bahu.“Aku takde jawapanlah.”
“Why?”Asma berminat untuk mengetahuinya.
“Sebenarnya, aku dah lama tak dapat contact dia. Dah tiga tahun. Aku pun tak tahu dia dekat mana sekarang.”
“Owh, ye ke. Hmm..Bukan ke dia sambung study.”
“Hmm..Memang. Tapi berapa bulan lepas dia pergi, aku dah tak dapat contact dia. Semuanya berlaku lepas aku accident. Aku hilang nombor dia. Agaknya dia pun tak dapat nak hubungi aku. Tapi, aku ada berhubung dengan email. Masalahnya, takde balasan. So..aku pun tak tahulah As.”
“Owh, macam tu ke. Aku ingatkan kau dah kahwin dengan dia. Hmm…Takpelah. Bukan jodoh, kut. Tapi apa yang aku tahu, dia cinta pertama kau, kan. Sabarlah Mai. Kalau dia jodoh kau, pasti Allah akan pertemukan jua. InsyaAllah. Kau doalah. Itu pun kalau dia belum kahwinlah, kan.” Asma sempat bergurau.
.           “Eh, Mai. Kau nak tahu tak. Tadi, masa aku nak ke sini aku nampak seseorang.”
“Siapa?”
“Aku tak tahu betul ke tak. Tapi, muka orang tu macam muka Iman. Sebijik kau tahu.”
Maisarah terdiam. Pastinya lelaki itu memang Iman. Iman! I-Man yang hadir menyibuk untuk seketik            a bersamanya tadi.“Eh, Kau pulak apa cerita. Apa nama pakwe kau tu. Ham..ea. Ntahlah. Aku pun tak berapa nak ingat.” Maisarah mengubah topik bicara.
“Hmm..Dia tu.Lama dah clash. Kaki perempuan dia tu. Aku hampir-hampir dah nak bertunang dengan dia. Selamat tak jadi. Berlaku depan mata pulak tu. Sebab frustlah aku pergi jauh. Duduk dengan mak cik aku dekat Australia tu. Sekarang ni aku dah okey, dah.Tulah, kan. Lelaki sekarang tak boleh nak dipercayai.”
“Hmm..Tapi bukan semua.” Balas Maisarah.
“Betul tu. Moga cepatlah jodoh kita ek.”
“Semua itu telah tertulis, As. InsyaAllah..Suatu hari nanti.”
Mereka kemudian saling bertukar cerita.
Di ketika itu ada sepasang mata yang memerhati. Dia tersenyum melihat Maisarah yang ceria tertawa bersama temannya.
‘Sarah…Andai benar kau juga memikir aku…pandanglah ke sini melihatku.’ Iman memanggil dengan suara hati. Bicara di hati itu diulang beberapa kali.
Maisarah kini menyedut minumannya. Sekilas itu dia menoleh pandang ke sana ke mari. Pandangan matanya terpandangkan seseorang. Kemudian segera dilarikan pandangannya. ‘Hmm..Dia ke?’ Di pandang lagi untuk kali kedua.
Iman yang duduk di tempatnya, mengukir senyum.
Maisarah terdiam dan membulatkan mata. Dia kembali berbuat tidak tahu.
“Kenapa Mai?”
“Takde apa-apa.” Maisarah berpura-pura menyedut minumannya. ‘Rupanya, dia ada dekat sini je. Patutlah perasaan aku berdebar.’

 _________________________________________________________________________________


Iman terperasankan kelibat Maisarah. “Eh, tu macam Sarah je. Dia kerja area sini ke? Hmm..Mungkin juga. Baik aku follow.” Langkah terus di atur.
“Oh, dekat bangunan ni.” Iman mengukir senyum.
Kelihatan Sarah menuju ke pintu lif. Kebetulan ramai orang yang sedang menanti. Iman juga terus pergi kepada mereka dan turut sama memboloskan diri ke dalam lif yang hampir penuh itu. Ternyata,Sarah tidak perasankannya.
Pandangan matanya tidak lepas kepada Sarah. Dia melihat Sarah menekan butang aras 25. Pastinya Sarah bekerja di tingkat paling atas.
Dia sudah tersenyum. “Okey. Misi berjaya.” Dia kemudian keluar bersama-sama beberapa orang lain. Tidak perlu dia mengikut Sarah hingga ke tingkat yang paling atas. Siasatan boleh di buat kemudian. Apa yang penting, sudah tahu gadis itu bekerja di mana.
“Ku temukan dalam pencarian..Cinta sejati untuk hidupku…” Iman sudah menyanyi senang hati.
*****
“Fulamak..Cik Maisarah kita ni dapat bunga.” Suara Zulaika excited. “Siapa kasi Mai?” Zulaika sibuk ingin tahu.
Maisarah melihat pada kad yang dititipkan bersama.Dia menelan liur sendiri.
~Hai, Sarah. Kerja rajin –rajin ye. Nah. I-Man upah bunga dengan coklat.
‘Hish, I-Man ni. Macam mana pulak dia boleh tahu aku kerja dekat sini. Habislah.’ Maisarah hanya mampu berbisik di hati. Kad tersebut telah dironyokkan.
“Ni first time aku tengok kau dapat bunga. Hmm..Siapa pujaan hati kau tu Mai. Nak tahulah. Kau ni berahsia sangatlah.”
“Makhluk Allah juga, Ika.”
“Kau ni Mai. Kedekut. Beritahulah. Aku janji tak bocorkan rahsia.”
“Aku dah koyakkan kadnya. Kalau nak tahu, kau cantumkan semula. Ada ni haa dalam tong sampah.”
“Uit, kau. Kesian orang yang beri ni tau.”
“Nah, Ika. Kau ambil bunga ni. Aku tak nak.”
“Tak nak aku.” Zulaika menolak.
“Kalau kau tak nak juga..buang jelah.”
“Janganlah buang, wei. Bunga ni dahlah cantik. Rose warna peach. Hmm..Harum lagi.Bunga ni tak bersalah, Mai. Kau ambik je. Simpan kat rumah. Tak rugi apa pun.” Nasihat Zulaika.
“Kau je ambil bawa balik. Lagipun, kau kan naik kereta. Aku naik bas. Pelik kut kalau aku bawa bunga ni dekat bas. Hancur jadinya nanti. Hmm..Baik kau je yang ambik Ika.” Bijak juga Maisarah memberi  alasan.
 “Ambillah coklat tu sekali. Kau ni pun. Eh, esok birthday kau kan. Alang-alang aku kasi ni sebagai hadiah.”
“Kau ni. Orang tu kasi pada kau, kau kasi pada aku. Siapa yang kasi ni sebenarnya.”
“Tak payah tahulah Ika . Next time aku beritahu ea..Jangan merajuk. Sekarang mood aku tak okey. Aku takut mulut aku ni tetiba jadi jahat sumpah seranah dekat dia pulak. Kesian pulak  dekat dia.”
“Kau ni, Mai. Ntah apa-apa. Mesti kau tengah gaduh dengan pakwe kau ni.”
“Uitt, ayat. Dia bukan pakwe aku okey. Cuma muka je sama.”
“Hoho…Sudah ku tahu juga rahsianya…Selama ni aku tak tahu pun kau dah ada pakwe. Rupanya selama ni diam dalam merindu.” Zulaika sudah ketawa.
Maisarah membuat muka. “Dahlah, Ika. Aku nak buat kerja ni.”
“Buatlah. Mesti kau tak fokus punya. Terbayang-bayang di ruang mata.”
“Sajelah tu nak kenakan aku.” Maisarah sudah ketawa.
Waktu kini berganjak ke petang…
Maisarah kini sudah berkemas pulang. Dia turun bersama Zulaika. Kemudian mereka berpisah jalan  kerana haluan yang berbeza.
Maisarah terus berjalan. Namun, dia rasa di ekori. ‘Jangan-jangan I-Man ikut aku tak?’ Maisarah menoleh ke belakang. Tiada siapa-siapa. Di pandang lagi untuk kali kedua. Memastikan ia hanya mainan perasaannya sahaja. Dia terus berjalan. Nampaknya, tiada siapa yang mengekorinya.
Di kejauhan itu ada seseorang yang memerhati. ‘Memanglah Sarah ni. Dia tak ambik bunga aku yang beri. Kecik hati.’
Iman terus juga mengekori dari jarak jauh hingga Maisarah tiba di tempat menunggu bas.Di celah-celah orang ramai, dia memerhatikan Sarah yang nyata tidak terperasan akannya.
‘Aduhai, Sarah. Kesiannya kau menunggu bas macam ni. Orang ramai semua nak naik bas. Ni belum tentu dapat duduk,kan.  Kalau naik kereta dengan aku kan senang. Air cond bau wangi. Ni air cond semulajadi je yang bau nanti.’ Iman tersenyum sendiri.
‘Aku pun dah penat tercongok dekat sini. Lepas Sarah naik bas, baru aku blah. Aku naktengok dia naik bas Rapid yang mana.Nanti, senang aku cari tempat tinggal dia.’
Dalam tempoh dua puluh  minit menanti, akhirnya Iman melihat Maisarah berkejar menuju ke basnya.
‘Ya Allah. Lindungilah dia dalam perjalanan ini sehingga dia sampai ke rumahnya. Amin..’ Pinta doa Iman.
Iman terasa dia terpijak akan sesuatu. Barang itu di ambil. Ia adalah kad nama pekerja.  ‘Eh, ni gambar Sarah ni. Maisarah. Akhirnya aku tahu. Yess.. Hoho…Kebetulan.’ Iman mengulum senyum.  Dia nyata tidak salah. Nama syarikat yang tertera dibelakang kad itu adalah nama syarikat tempat  Sarah bekerja. ‘Tapi, esok hari cuti. Hmm..Aku simpan dululah jawabnya.’
*****
“Alamak, mana kad kerja aku ni. Tercicir ke. Ni tinggal tali je. Sudah.. Masalah betullah. Dekat mana agaknya tercicir ye. Ntah-ntah dekat dalam bas kut. Harap-harap adalah orang jumpa. Lepas tu hantar ke office.”
“Kau ni kenapa Mai. Tak senang duduk aku tengok.” Ziha sudah mengambil tempat di sisi Maisarah di sofa sambil menikmati roti di sapu jem Nutella.
“Kad kerja aku tercicirlah Zi. Tak tahu dekat mana.”
“Lah ye ke. Tak payahlah risau. Kau report dekat aku je. Aku kan HR. Lagipun, kad belakang kad tu kan ada tulis nama syarikat. Kalau ada siapa-siapa jumpa tahulah orang tu pulangkan.”
“Aku tetap risau Zi. Gambar dan nama aku ada kat situ. Kalau orang buat apa-apa yang tak baik, macam mana. Takut aku wei.”
“Kau ni. Janganlah fikir sampai ke situ. Tolong fikir positif.  Harap yang jumpa tu, orang baik-baik je.”
“Yelah. Harapnya macam tulah.Tapi, aku tak biasalah pergi kerja tak pakai gantung nama tu. Rasa janggal.”
“Kau tu skema sangat.”
“Bukan skemalah. Itu namanya disiplin. Aku rasa macam ketrampilan aku tak lengkap masa kerja.”
Ziha sudah ketawa. “Lebih kuranglah tu.Kau ni Mai..”



No comments:

Post a Comment