Monday 25 March 2013

NOVEL - Dengarkanlah Permintaan Hati Ini - 23, 24


ILHAM termenung di jendela biliknya melihat suasana malam yang tenang. Subhanallah. Indah ciptaan Allah. “Ya Allah. Semoga aku masih diberi peluang melihat mentari di hari esok.”
Esok dia akan berangkat ke China atas urusan kerja. Bermakna dalam tempoh pemergiannya itu dia akan merindukan keluarganya dan Maisarah.
“Maisarah..Ku doakan cintamu kekal mewangi untuk orang kau cintai. Namun maaf ku pinta kerana aku masih menyimpan perasaan cintaku padamu. Pastinya akan ku bawa jua rinduku di hati ini.”
Ilham kemudian mengambil gitar yang disimpan di satu sudut khas biliknya. Itulah gitar kesayangan pemberian abangnya. Entah mengapa abangnya itu kini melupakan mereka sekeluarga.
Jika dahulu semasa mereka masih bersama, dia sering berkongsi cerita sebelum tidur, namun kini hanya gitar bewarna coklat kayu pemberian abangnya  itu menjadi temannya setelah abangnya itu pergi ke luar negara. Ilham duduk di birai katil.Dipetik tetali halus yang menjadi nyawa gitar tersebut. Ia mula memainkan sebuah melodi indah. Gitar terus dipetik menenggelamkan emosinya yang sedikit terganggu. Ilham terbang dalam dunianya sendiri. Jika dia rasa tertekan, itulah caranya dia melayan perasaan. Dia lebih tenang begitu. Adakalanya dia termenung. Ada memori yang menjengah fikirannya.
“Im…Kalau kau nak cari isteri, nak cari yang macam mana ye?”soal Ilham tiba-tiba.
“Kenapa tetiba je tanya. Kau ni dah ada calon ke? Tak beritahu aku pun.” Iman sibuk menyelak majalah di tangannya.
“Takdelah. Saje je tanya. Lagipun siapalah yang nak kat aku ni,”jawab Ilham merendah diri.“Kalau kau tu lainlah. Ramai awek. Hari tu aku nampak kau keluar dengan sorang perempuan. Seksi je minah tu. Aku tak sukalah.” Iman yang mendengar hanya ketawa.
“Dia bukan awek akulah. Kawan je,” jawab Iman acuh tak acuh. Ilham memandang wajah Iman. Dahinya berkerut menilai kejujuran kata-kata abangnya.
“Kau ni ada berapa awek, Im. Sebelum ni dengan perempuan lain. Lepas tu dengan perempuan lain.”
Iman hanya menjungkit bahu. “Ntah. Ramai kut. Tapi aku bukannya ada apa-apa dengan dia orang tu. Aku saja je keluar jalan-jalan dengan dia orang tu. Dah kawan perempuan aku lebih ramai daripada lelaki. Nak buat macam mana.”Senang saja Iman memberi jawapan.
Ilham hanya menggeleng kepala. Dia tersenyum kelat. Matanya kembali menatap syiling.Dia memang kenal akan abangnya itu. Sikap abangnya kekadang membuatkannya meluat. Namun, dia bukan tidak pernah memberi nasihat kepada abangnya itu, namun kata-katanya tidak diambil endah oleh Iman. Dia sedar, dirinya bukanlah baik sangat, namun dia cuba untuk menjadi yang terbaik. Dirinya juga melakukan silap. Dulu masa sekolah sudah banyak kali dia digantung sekolah. Semuanya gara-gara sikap panas barannya yang sukar dikawal. Mungkin disebabkan itu juga, perempuan sukar bergaul dengannya.
“Kalau kau nak,aku boleh kenalkan pada kau.”
“Isy, tak nak aku. Aku nak cari sendiri.”
“Cehh, berlagak. Orang offer tak nak. Habis tu kau nak cari yang macam mana? Macam Puspa Wangi kat cerita Musang Berjangut tu ke?”
“Hmm..Okeylah tu. Syok juga.Hmm..tapi, ada juga yang tak bestnya. Nanti semua orang nak salam dengan bini aku tu. Jealouslah aku.”
“Kau ni mengarut je lah. Kau nak cari yang macam mana sebenarnya?”soal Iman lagi.
Ilham tersenyum. Matanya hanya menyaksikan kipas di syiling yang terus berputar.
“Kenapa senyum?” soal Iman apabila melihat adiknya itu tersenyum sendiri.
“No komen. Bab ni aku tak taulah. Kalau kau tu lainlah. Dah pakar.” Iman tertawa mendengar kata-kata Ilham.
“Eleh kau. Cakap ajelah. Dengan aku pun nak berahsia. Manalah tau aku boleh tolong cari-carikan.”
“Apalah kau ni Man. Aku mestilah nak cari yang baik dan beriman. Syarat tambahan, mesti pandai buat lawak.Tapi yang paling penting dia mestilah menjadi isteri mithali, macam ummi kita tu. Indah bak pelangi dibalik awan, hanya muncul tika selepas hujan. Amacam orait tak.” Ilham berbicara sekadar memberikan jawapan yang berlegar di ruang fikirannya ketika itu.
“Wow..tak sangka kau ni pandai berfalsafah. Jiwang juga kau ni ye. Ingatkan aku je yang jiwang.” Kata-kata Iman membuatkan mereka berdua ketawa bersama.
“Dah abangnya jiwang, adiknya jiwang jugalah. Berkongsi bakat tu. Tapi kau tu jiwang karat. Aku ni tak berapa karat sangatlah.” Deraian ketawa mereka kembali terhambur.
“Kalau kau ada awek nanti, kau nak panggil dia apa. Sayang ke..Darling ke..Honey...?” soalan Iman membuatkan Ilham menggaru kepala yang tidak gatal.
“Aii, apa kes tanya aku soalan tu. Macam tak logik je.”
“Saje jelah. Nak tahu.”
“Kau agak apa?” soal Ilham menduga abangnya.
Iman hanya menjungkit bahu.”Manalah aku tahu. Aku tanya kau,  kau tanya aku balik.”
“Ntahlah. Panggil ajelah apa-apa pun. Nama sudahlah. Comel-comel pun panggil puteri.”
“Aik, Puteri. Anehnya kau ni Am. Nak panggil awek kau puteri. Orang panggillah sayang ke..darling ke..Barulah nampak rasa cinta tu.Ke kau nak tiru macam cerita dulu-dulu. Wahai adinda puteriku…bla..bla..bla..” Iman tertawa diikuti Ilham.
“Okey jugak tu kan. Lagipun puteri tu nama yang agak klasik. Nama yang istimewa dan indah.”
“Lawaklah kau ni Am. Boleh pulak fikir sampai macam tu. Tapi, aku sokong dengan jawapan kau. Aku pun nak tahu juga siapalah gadis bertuah tu.”
“Entahlah. Mungkin tuan puteri yang selalu datang kat mimpi ni kut.” Ilham tertawa sendiri.
“Hmm..ye la tu. Sebab tu asyik ngigau panggil nama puteri. Ntah-ntah Puteri Santubong kut kacau kau.”
“Jauh sangat Puteri Santubong tu. Puteri Gunung Ledang dahlah. Dekat sikit. Jauh sangat orang taknaklah. Nanti balik kampung, nak kena naik flight. Taknak. Aku gayat.” Ilham beloyar buruk.
“Aik, kaki gangster sekolah pun gayat tempat tinggi ke. Tak herolah macam ni.”
“Apa yang gangsternya. Dah insaflah. Dulu masa jatuh tingkat dua tu, dah patah kaki. Macam mana nak jadi hero.”
“Hmm..Tapi dulu kau tetap hero bola keranjang dekat sekolah. Lepas dah patah kaki baru stop jadi hero, kan.”
“Hep..belum lagi. Ada lagi aku jadi hero. Masa tu aku jadi hero lagi. Aku jadi hero selamatkan kucing mak cik kantin. Bersusah payah kau tahu. Ada ke kucing tu nyorok kat tangki air tu. Dan..dan…ada ular tedung pulak kat sini. Fuhh…selamat aku ada jurus melompat angin. Lepas terjun terus je lari langkah seribu.  Selamat tak kena patuk. Kalau tak dah mati aku kat situ. Sekarang ni yang kat depan kau ni ntah-ntah jelmaan je. Ha..ha…”
Akhirnya tawa mereka berderai bersama.
“Dahlah, Am. Tak payahlah kau buat lawak bodoh lagi. Penat dah aku ketawa. Hmm..Aku dah lama tak dengar kau petik gitar tu. Main satu lagu. Boringlah. Nak tidur tak ngantuk lagi. Layan dululah. Syok sikit.”
Ilham terus bangun mengambil gitar kesayangannya. Dia kemudian duduk di birai katil Iman.“Orait, bro. Mau lagu apa?” soal Ilham. Jarinya memetik lembut tetali gitar menguji kemantapan bunyi gitar itu.
“Gorenglah apa-apa lagu pun.” Jawab Iman pendek. Ilham hanya mengangguk.
“Hai…nasi goreng…hai telur goreng…Sungguh enak..Sungguh lazat..” Ilham menyanyi selamba.
“Oii..Apa daa lagu nasi goreng..telur goreng.. Apa rock. Lagu lainlah.” Balas Iman sambil menghembuk bantalnya ke belakang Ilham. Ilham hanya ketawa.
“Kata goreng…Orang gorenglah…” Dia ketawa lagi. Memang begitu perangainya kalau ada ‘geng’ sejatinya itu.
Ilham mula serius. Jarinya lembut memetik gitar. Lagu rock kapak mejadi santapan mereka berdua sebelum masing-masing mendiamkan setelah mendapat ‘soundtrack’ percuma dari luar bilik mereka.
“Korang berdua ni  kalau tak memekak malam-malam tak boleh ke. Dah pukul berapa ni. Orang dah nak tidur, time tu lah dia nak memekak dengan gitar dia. Bila ummi cakap baik-baik, dia kata membebel. Kalau iya pun, sambunglah esok.” Lantunan suara dari luar itu begitu nyaring kedengaran. Mereka masing-masing mendiamkan diri. Ketawa sesama mereka.
“Korang berdua ni, dengar ke tidak.” Laung ummi lagi.
“Dengar ummi. Kita orang nak tidurlah ni.” Jawab mereka hampir serentak.
“Hisy. Dah besar pun perangai macam budak-budak.”
Ilham tersenyum mengenangkan cerita antara mereka. Tetapi, ia hanya tinggal kenangan. Mengapa Iman tegar melupakan dirinya sebagai saudara yang paling rapat. Saudara kembarnya sendiri.
Lamunannya terhenti apabila namanya dipanggil.
“Am…oh…Am…”Panggil Sofea Jasmin sambil membuka daun pintu bilik Ilham yang kebetulan tidak berkunci.
“Ada apa ummi.” Soal Ilham seraya memandang umminya. Gitarnya diletak di sisi.
“Ni kenapa lagi ni Am? Ummi tengok Am macam ada masalah je. Pasal Mai ke?”
“Taklah ummi. Bukan pasal Mai. Tapi..” Ilham menghentikan bicaranya. Dia menghela nafas perlahan. Wajah umminya dipandang sayu.
“Pasal apa…”
“Pasal abang.” Jawab Ilham kendur.
 Sofea Jasmin hanya mampu berdiam diri. Bicara itu menyentuh jiwa sensitifnya.
“Ummi tak rindukan abang ke? Kenapa abang lupakan kita ummi.”
“Dahlah Am. Kalau dia rasa dia nak balik, dia balik.” Sofea Jasmin berlalu pergi. Dia tidak mampu berbicara panjang tentang hal itu. Dia sedih. Dia sebak. Anak..Mengapa anaknya itu tegar melupakannya tanpa khabar berita.
“Dah, pergi turun makan,”ujar Sofea Jasmin sebelum keluar dari bilik Ilham.
 Ilham tahu ummi makan hati dengan Iman. Tetapi, dia juga tahu ummi sangat merindui abangnya itu. Abangnya pergi, tetapi masih tidak kembali. Suatu yang menyedihkan hati, pihak universiti Iman memaklumkan Iman telah berhenti dari pengajiannya. Jika begitu, mengapa Iman tidak sahaja pulang ke tanah air. Kemanakah Iman pergi menghilangkan diri. Mengapa mereka tidak dapat menghubungi Iman sehingga kini. Iman juga tidak dapat di jejaki.
Ilham menggeleng kepala. Dia juga kesal dengan apa yang berlaku. Dia cuma berharap agar suatu hari nanti, abangnya akan pulang ke pangkuan keluarga. Mengembalikan sinar yang hilang dalam keluarga itu. Dia tidak mahu umminya bersedih.
Esok…Esok dia juga akan pergi. Doanya agar dia selamat pergi dan selamat kembali. Ajal maut di tangan Tuhan. Sebagai hamba dia hanya mampu berdoa.
*****
ILHAM menghantar mesej kepada Maisarah memberitahu keberangkatannya ke China atas urusan kerja.
‘Ilham nak pergi China? Hari ni? Kenapa tiba-tiba.’
Maisarah segera menekan beberapa punat membalas mesej Ilham. ‘Cannot Send Message.’
‘Alamak hai. Expired pulak kredit aku. Macam mana nak balas ni. Maaflah Am. Aku doakan semuanya selamat. Tapi, kenapa tiba-tiba. Adakah mungkin kerana hal lamaran tu Ilham ingin membawa diri..’ Maisarah berbisik di hati sendiri.
Lagu ‘Senyum Seindah Suria’ sudah bernyanyi. Maisarah segera menekan punat hijau menyambung panggilan.
“Takde kreditlah tu.” Terjah suara Ilham di sebalik talian. Suaranya kedengaran ceria.
Maisarah hanya ketawa.  “Eh, kenapa baru beritahu kau nak pergi China. Tak beritahu awal.”
“Kenapa? Nak hantar aku dekat airport ke?”
“Takdelah. Tiba-tiba je kau kata hari ni nak pergi China. Terkejut juga aku.”
“Sebenarnya hari tu aku nak cakap. Tapi, aku rasa sedih. Aku takut kau nangis je sebab aku pergi. Sempat perasan pulak aku, kan. Entah-entah sebenarnya kau suka.”Ilham bergurau.
Maisarah hanya tertawa perlahan.
“Aku ni pergi atas urusan kerja. Dua bulan dekat sana. Bukan melancong pun. Kalau tak, aku dah ajak kau sekali.” Ilham menyambung bicaranya.
“Oo…Macam tu ke..”
Eh, Mai..Aku ada hajat ni.” Ilham menyampaikan maksud tujuannya.
“Hah? Hajat?” Maisarah sudah terkejut.
“Eh, janganlah terkejut. Aku bukan nak melamar kaulah. Kalau kau dah tak terikat dengan siapa-siapa baru aku dengarkan kembali permintaan hati ini.” Ilham sudah ketawa.
“Sengal kau ni. Hari tu kau juga cakap jangan fikir. Kau jangan..”
“Jangan di ucap selamat tinggal…Jangan kau ucap selamat tinggal kepadaku….” Ilham menyambung kata Maisarah dengan menyanyikan bait lagu yang dipopularkan oleh kumpulan Shade itu.~ Jangan Kau Ucap Selamat Tinggal.
“E’eh kau ni. Ke situ pulak. Tak sudah-sudah nak kenakan aku.”Maisarah sudah kembali dengan caranya. Lamaran yang lalu itu memang tidak mahu di fikirkan lagi, namun ia kekal menjadi memori. Dia boleh menerima seperti mana Ilham menerimanya. Ikatan mereka masih kuat sebagai sahabat.
“Sudah cukup..cukup sudah..Cukup sampai di sana saja…” Ilham masih bermain kata dengan lagu. Kini lagu band dari seberang ‘Nirwana’ pula menjadi untaian di bibirnya.
“Malaslah aku nak cakap dengan kau. Selalu macam ni.”
Ilham galak ketawa.  “Sorrylah. Aku ni kan memang macam ni. Dengan kau je Mai aku suka melayan. Dengan orang lain aku tak biasa.”
“Hurmm..Ada apa sebenarnya? Beriya kata ada hajat.”
“Aku nak bawa rindu aku ke sana. Boleh macam tu?”
“Uiit, apa tu. Tak faham.”
“Aku nak rindukan kau dekat sana. Boleh ke?”
“Buat apalah nak rindukan aku. Rindukan family kaulah.”
“Saje nak rindu. Tak boleh ke? Rindu-rinduan jadi kenang-kenangan..Insan yang ku sayang kini milik orang..” Ilham kini mencuri bait lagu kumpulan Scoin~Rindu Rinduan jadi Kenangan. “Eh, Mai. Aku macam salah lirik je ek.” Ilham ketawa sendiri.
“Dah, Am. Kau ni dah mengarut dah.” Maisarah juga ketawa.
 “Aku saje je. Hmm..Aku telefon ni pun sebenarnya cuma nak suruh kau jaga diri je. Jangan degil. Jangan asyik tidur je. Jangan marah-marah yang seangkatan dengannyalah, kan. Aku ni pesan sebagai kawan.”
“Hmm..Okey.”
“Kau tak nak pesan apa-apa dekat aku ke? Mungkin lepas ni kita dah tak jumpa ke?”
“Kenapalah cakap macam tu. Tak baik tau. Sedih aku dengar. Hmm..Aku doakan kau selamat pergi dan selamat kembali. Aku masih perlukan kau dekat sini sebagai seorang sahabat. Semoga kau sentiasa di dalam lindungan Ilahi. InsyaAllah.”
“Terima kasih, Sarahku. Sayang dekat kau macam ni. Okey..Minta maaf ea kalau ada salah silap. Take care ye. Keep you smile my friend, cik puteri Maisarah.” Itulah ucap kata akhir dari Ilham sebelum mematikan talian.
Maisarah termangu seketika. ‘Kenapa aku rasa bicara Ilham begitu berbeza daripada selalu. Sayu sahaja rasa hati ini.’

_______________________________________________________________________________


SUASANA alam agak mendung. Pasti hujan bakal turun membasahi bumi. Mengikut ramalan kaji cuaca juga, hari ini hujan di Kuala Lumpur.Angin mula bertiup sedikit kuat. Ia kian menderu berteman suara guruh di langit. Awan hitam pula sudah berarak laju menyelubungi alam. Hujan renyai-renyai sudah mulai turun.
Maisarah mempercepatkan langkah memasuki lorong kedai untuk mengelakkan diri dari kehujanan. Angin kuat yang bertiup menyebabkan habuk berterbangan. Mata Maisarah tiba-tiba menjadi pedih. Habuk masuk ke mata walaupun dia memakai cermin mata. Aduhhh…Tangannya menggosok matanya yang kepedihan. Cermin matanya ditanggalkan dan di pegang.
Malangnya, sewaktu terleka menggosok mata, tanpa diduga dia terlanggar bahu seseorang. Kakinya pula kebetulan tersadung di anak tangga di kaki lima kedai. Dia hampir tersungkur.
“Opocot kau adik aku sayang.” Maisarah melatah spontan. Mujur tangannya sempat memaut pada seseorang yang berada di hadapannya.
“Opsss..Sorry.. Sorry..” Ujar Maisarah meminta maaf.
 Nasibnya baik kerana lelaki itu kekal stabil. Lelaki itu dapat menahan dorongan tubuhnya yang hampir terjatuh. Lelaki tersebut malah membantu dirinya supaya dapat berdiri semula dengan stabil.
“Awak okey ke?” tanya lelaki itu inginkan kepastian. Maisarah terkaku. Tanpa disedari tangannya masih memegang lengan lelaki tersebut. Mulut Maisarah terkunci seribu bahasa. Matanya tidak terkelip. Namun,matanya masih terasa pedih dan merah. Dia meneguk liur sendiri. Tubuhnya terasa panas membahang hingga ke muka. Dia  segera melepaskan pautannya apabila tersedar kejengkelan tindakannya itu. Walaupun ia hanya berlaku beberapa saat, ia sudah cukup membuatkan detak jantungnya berdegup kencang.
“Awak okey ke?” tanya lelaki itu lagi inginkan kepastian.
“Okey…Okey..Sorry..Sorry..Terima kasih,”ucap Maisarah antara kedengaran dengan tidak. Dia sudah menunduk menyorokkan muka. ‘Aduh..Bengangnya.’
“Alamak..Cermin mata aku.” Maisarah baru tersedar cermin matanya telah terlepas dari tangannya. Dalam pandangan mata yang kabur dan terbatas, dia terus mencangkung meraba mencari cermin matanya.
“Aduh, mana ni…” Tangannya terus di raba ke lantai. Melihat gayanya, dia seperti seorang buta. Mana tidak, ‘power’ cermin  matanya sudah mencecah 800 dot..dot…Entahlah. Dia pun tak tahu ukuran saintifiknya. Takkan watt, kut. Dah macam power elektrik pulak, kan.
Tiba-tiba, dia terasa tangannya di pegang seseorang. Zasss…Aura tangan yang terasa hangat itu menyentuh segenap kalbu. Terkelu lidahnya tanpa bicara. Dia tertelan liur lagi. Matanya tepat memandang wajah itu yang kini betul-betul berada di depan matanya. Pandangan saling berbalas. Maisarah segera menundukkan wajah.
“Erkkk..awak jumpa cermin mata saya tak?” tanya Maisarah sambil menggaru tenguk yang tidak gatal. Itu sudah menjadi gayanya.
“Ada ni ha.” Lembut sahaja nada bicara yang didengar. Lelaki itu kemudian menghulurkan cermin mata tersebut kepada Maisarah.
Mereka berdua berdiri kembali.
“Terima kasih, ea. Selamat tak bersepai cermin mata saya ni. Kalau tak, susah saya nanti,” Ujar Maisarah seraya mengelap kanta cermin matanya dengan hujung kain tudung. Dia kembali memakai kembali cermin matanya.
Hujan kian lebat. Dalam pada itu pandangan mata Maisarah dapat menangkap nombor bas yang baru melintasi di hadapannya. “Alamak..bas aku dah sampai.” Maisarah terus berpusing dan berlari mendapatkan bas. Kalau tak, maunya dia kena tunggu bas yang seterusnya. Lelaki yang masih bersamanya tadi, terpaksa ditinggal begitu sahaja. “Eh, awak. Terima kasih.” Jerit Maisarah yang baru teringat untuk mengucapkan kata itu walaupun dia sudah berlari pergi dari lelaki itu. Apa yang penting sekarang, dia perlu mendapatkan bas. Tak sempat pun nak tanya nama. Takpelah, kan. Janji dah ucap terima kasih.
Lelaki yang menolongnya tadi hanya mampu tergelak dan menggeleng kepala melihat kekalutan Maisarah. “Kelam-kabut semacam je perempuan ni. Kelakar betul. Tapi, macam pernah jumpalah dia ni..Hmm..Rasanya tak salah orang.” Dia tersenyum sendiri.
Lelaki itu kemudiannya mengambil sesuatu yang terjatuh berhampiran tempatnya berdiri. Dia mengagak sesuatu tentang barang itu. “Ni pasti perempuan tu tercicir.” Bisik hatinya.
Dia membaca tulisan yang tertera pada key chain yang kini berada di tangannya itu. “MAI. Eh, macam nama…” Dia tidak menghabiskan bicaranya. Bibirnya menguntum senyum. Harapanya suatu hari dia akan dapat memulangkan kembali barang tersebut kepada gadis itu.
Di benaknya juga terpikir andai kata tadi dia tidak dapat menahan pautan gadis itu, sudah tentunya mereka bersama akan rebah ke lantai. Maka terjadilah drama Hindustan di situ untuk tatapan umum. Dil Hai Tumhara……Hatiku Milikmu..
Eh, tetiba ada pula soundtrack latar, kan..Hehe..Memang kebetulan lagu itu terpasang di sebuah kedai mamak di deretan itu. Kedengaran sayup-sayup berteman suara hujan.
Hujan kian lebat. Mujur Maisarah sudah berada di dalam bas. Di dalam bas, fikiran Maisarah merawang seketika. ‘Aduhai, begang betul aku. Kalau tergolek tadi, confirm malu gila. Selamatlah orang tu lelaki Melayu, comel pulak tu. Kalau Awang Hitam….eii…Ngeri aku…Hmm..Selamatlah dia jumpa cermin mata aku ni. Kalau tidak…adalah yang kena pimpin aku nanti.’ Maisarah bermonolog sendiri.
‘Tapi, muka orang tu aku tak nampak jelaslah. Hmm..Rugi betul..Tapi mata dia..Hish..Aku ni. Ke situ pulak. Apa-apa pun terima kasih encik yang sudi menolong. Semoga kamu dirahmati Allah.’
Maisarah meraba-raba beg tangannya. Dia mencari sesuatu. “Alamak….Alamak..” Hanya itu yang mampu di ucapkan dengan kata-kata. Nampaknya, key chain pemberian Ilham sudah tercicir. Mungkin terjatuh semasa ‘accident’ tadi. ‘Alaa…Sayangnya…Nampaknya bukan rezeki aku.’
Tiba-tiba Maisarah terasa bahunya ditepuk seseorang dari belakang.
Dia berkalih pandang. “Erkkk…” Dia sedikit terkejut.
“Tak kenal ke?” soal suara itu.


No comments:

Post a Comment