Monday 25 March 2013

NOVEL - Dengarkanlah Permintaan Hati Ini - 29, 30


IMAN terkejut apabila melihat Reena Aqasha sudah berada di dalam rumahnya. “Macam mana you boleh masuk rumah I.”
Reena Aqasha berbuat tidak tahu. Sengaja dia menguatkan volume televisyen di hadapannya.
“Reena…I cakap dengan you ni. Please…Keluar dari rumah I sekarang.”
“Ni rumah kita, kan.” Jawab Reena Aqasha selamba. Dia sudah bangun mendapatkan Iman lalu memeluk lelaki itu. “Darling…”
“Eh, perempuan. Keluar kau.” Iman menolak tubuh Reena Aqasha hingga terduduk di sofa.
“You tak sayang I ke Iman.” Reena Aqasha masih cuba menggoda dengan suara dan liuk lentuk tubuhnya.
“Aku benci kau..Aku benci kau.. Berambus kau sekarang.!” Tubuh itu kembali di tolak. Reena Aqasha kembali terduduk di sofa.
“Hey, you. Sebelum ni you juga yang kata, rumah ni rumah kita, kan. So, kenapa you nak halau I.” Reena Aqasha mula membentak.
Pleaselah, Reena. I kata rumah ni jadi rumah kita kalau kita berkahwin. Sekarang ni..kita takkan berkahwin okey. You faham tak.” Tegang suara Iman tika ini.
“Kenapa you tak nak kahwin dengan I.” Reena Aqasha sudah bangun kembali mendapatkan Iman.
“You yang buat I tak nak kahwin dengan you. Bukan salah I . You yang tipu I selama ni, Reena. You perbodohkan I dengan cinta you. Dah..Lebih baik you keluar sekarang. I kata, keluar!!!” Iman sudah menekan suaranya sekuat mungkin. Kemarahannya sudah tidak dapat di tahan.
“I takkan keluar. Takkan…You mesti kena kahwin dengan I.” Balas Reena Aqasha dengan suara yang lantang.
“Eh, perempuan. Kau buat dengan orang lain. Kau nak suruh aku kahwin dengan kau. Eh, aku kata keluarlah. Aku benci tengok muka kau.”
Pang!!!..Satu tamparan kuat hinggap ke pipi Reena Aqasha.
Reena Aqash tersentak. Tidak sangka Iman akan menamparnya. “Sampai hati you tampar I.”
“You yang paksa I buat macam tu, Reena. I dah minta you keluar. You yang degil. Get out…!!!”
“Sampai hati you halau I, Iman.”
“Ye..Memang I sampai hati. Sebab semua ni salah you. You yang kecewakan I, Reena. You..!!!” Semakin tegang suara Iman.
“I cintakan you.. Iman…” Reena Aqasha kembali mendapatkan Iman.  Suaranya sudah bertukar nada. Dia mula menangis. Tubuh Iman dipeluk erat.“Tak ingat ke you. Selama you sakit dulu, I yang jaga you Iman. I bersusah payah untuk you.I sayangkan you, Iman.”
“Okey, fine. Itu I akui. Tapi, sekarang ni you tak boleh jadikan alasan supaya I terima you. Apa yang you dah buat sekarang ni I tak boleh terima. You sedar tak you dah buat apa. You dah jual tubuh you dekat orang lain tau. Sekarang you nak I terima you. You sendiri boleh fikirlah Reena.”
“Iman…Please…I  merayu…” Reena Aqasha kian menangis sambil melutut memeluk lutut Iman.
“You tak perlu berlakonlah dengan air mata palsu you tu. Hati I ni memang dah tak percaya you walaupun you melutut depan I sekarang ni. Baik you pergi. Jangan cari I lagi.” Iman menarik kakinya. Dia kemudian berjalan menuju ke almari mencari sesuatu.
“Ni barang you. I pulangkan balik.”  Iman mencampakkan sehelai baju jaket labuh bewarna hitam kepada Reena Aqasha. Hanya itu satu-satunya barang yang belum di lupuskan dari rumahnya.
“Tempat kau bukan di sini Reena. Aku mohon secara baik Reena. Pergi dari sini. Jangan cari aku lagi. Pakai baju tu. Aku tak nak kau keluar dari rumah aku dengan pakaian kau macam ni. Pergi…!!”
“Tak..Iman..I takkan pergi…” Wajah Reena Aqasha sudah di basahi air mata.
Iman merentap kasar tangan Reena dan memaksanya bangun. Dia membawa ke muka pintu. “Jangan kau berani lagi datang ke sini. Jangan cari aku!” Iman memberi amaran keras. Pintu terus di tutup kasar.
“Iman..please..Iman…Maafkan I…Beri I peluang Iman…Iman..Please…” Reena Aqasha terus merayu bersama tangisannya. Pintu rumah itu terus ketuk bertalu-talu, namun Iman tidak membukanya.
“Iman please. I hanya nak kahwin dengan you. I tak nak orang lain. Iman. I merayu. Maafkan I… Maafkan I.. Iman.” Reena Aqasha terus duduk di hadapan pintu rumah Iman. Dia tidak mahu berganjak.
“Pergi! Aku kata pergi!” Jerit Iman dari dalam rumah.
“Iman. I mengaku I salah. Tolong maafkan I. I merayu sangat dengan you Iman. I terpaksa.”
“Dah takde gunanya Reena. Dah tak guna. Baik you pergi. Pergi Reena..Pergi. Jangan cari I lagi.” Suara Iman juga sayu. “Please..Reena..Please…”
“Iman, please.” Reena Aqasha masih cuba memujuk dan merayu. Dia kini bersendu sendiri menahan tangis. “Iman..”
Tiba-tiba Iman membuka pintu. “Hey, you tak faham ke. I kata pergi..pergilah. I benci dengan you!” Tegang suara Iman melontar suara. Riak wajahnya juga tegang.
“Iman…”
“Apa Iman..Iman..” Iman sudah tidak dapat menahan emosinya.
Zappp…Tangannya menyambar pipi Reena untuk kali kedua. Kali ini lebih kuat tamparannya.
Reena Aqasha terpempan. Lantas itu di pergi berlari meninggalkan Iman. Dalam masa yang sama, ada sepasang mata yang melihat kejadian itu.
Iman kini terduduk di depan pintu. Dia melihat tangannya yang menampar Reena. Rasa sakit. Ia kemudian digenggam padu. Dia rasa menyesal kerana menampar gadis itu sebegitu rupa. Air matanya kini gugur ke pipi. ‘Reena..Maafkan I. I dah tak mampu terima ni semua. Kenapa ni yang terjadi Reena? Kenapa? I sedar, I juga salah. I yang tak mengerti you  sepenuhnya, Reena.’ Iman meraup muka. Dia juga tidak mampu menahan kesedihan hatinya. Sebenarnya, dia masih belum mampu membuang Reena Aqasha sepenuhnya dari hidupnya. ‘Ya Allah. Kuatkan hatiku, Ya Allah.’
*****
REENA AQASHA menghempas kuat pintu biliknya.Dia sudah melemparkan barang-barangnya ke dinding. “Aku benci kau..Benci..!!”Semua yang ada di atas katil di lempar ke bawah. Sebuah bingkai kaca di tepi katil juga menjadi mangsa. Ia dilempar dan berderai di lantai.
Pandangan mata Reena Aqasha kini tertancap pada sesuatu yang terkeluar dari poket jaket labuh yang sejak tadi di campak di atas lantai. Dia segera mengambil barang tersebut. Tatkala mengambilnya, air mata hangatnya kembali jatuh perlahan gugur ke pipi.
Ia adalah seutas rantai dan di dalam loket itu terdapat gambarnya dan juga Iman. Reena Aqasha kini bersendu sendiri sambil melekapkan barang itu ke dada.“Iman…Maafkan I..”Air matanya terus deras jatuh ke pipi. Dia benar-benar terusik. Di lihat juga ada tarikh yang terukir pada loket itu. Tarikh itu adalah tarikh hari lahirnya mengikut kalender Hijri. Mungkinkah rantai itu adalah rantai lamarannya untuknya.
“Suatu hari nanti, pasti dua hati akan menjadi satu. Tapi waktunya…rahsia. Ia pasti hari yang paling indah.” Reena Aqasha kembali teringat akan kata-kata Iman sewaktu lelaki itu bertemunya sebelum kembali ke U.K awal tahun lalu. Di kala hari itu, sehari suntuk dia ditemani Iman ke sana ke mari. Hari itu dia merasa bahagia.
            “Iman…I cintakan you, Iman…I cintakan you…I minta maaf…” Reena Aqasha terus berteman air mata sambil memegang erat rantai tersebut. Patung dolphin pemberian Iman sebelum ini dipeluk erat. Dia terluka sendiri. “I bersalah dengan you Iman. I salah.”
Di saat matanya hampir layu, seakan ada suara-suara halus berbisik di telinganya.
‘Dia jahat Reena…Dia jahat. Dia tolak kau. Dia tampar kau. Dia benci kau. Dia takkan terima perempuan jalang macam kau. Baik kau bunuh dia Reena..Bunuh dia..’
Reena Aqasha kembali celik. Hadir kembali memori tika dirinya di tolak dan pipinya ditampar oleh Iman. Dia memegang pipinya. Masih terasa pijarnya. Sakit. Kata-kata amarah Iman juga kembali terngiang-ngiang ditelinga.
“Kau jahat..Kau jahat….Lebih baik kau mati…Pergi mati..Aku benci kau…Benciii..!!!” Reena Aqasha terus meraung kerasukan. Dia menghenyak kasar anak patung tersebut dengan tangannya melepaskan kemarahan. Anak patung itu kemudian dilempar ke dinding. Begitu juga rantai yang berada digenggamannya. “Aku benci kau…Benci…Baik kau mati Iman..!!!” Reena Aqasha kini sudah ketawa seakan kerasukan.
*****
TRITT..TRITT…Telefon bimbit berbunyi.
Punat hijau ditekan.
Settlekan arahan aku.”
Tit..Talian di matikan.

________________________________________________________________________________


 “Astaghfirullah..Kenapa perasaan aku hari ni lain macam. Rasa tak sedap je. AllahuAkbar…Bantulah hambaMu ini.”

Maisarah tidak senang duduk. Sesekali dilekapkan tanganya ke dada cuba menangkan rasa yang menghimpit dadanya yang terasa sesak. Segera di telefon ibunya di kampung bertanya khabar. Dia takut andai sesuatu perkara buruk terjadi dikampung. Alhamdulillah. Tiada apa yang berlaku.
“Kau kenapa Mai. Lain macam je aku tengok?” soal Zulaika yang sejak tadi terperasankan akan tingkah Maisarah.
“Entahlah Zi. Aku rasa tak sedap hati. Perasaan aku tak selesa. Macam ada sesuatu yang berlaku.”
“Maksud kau?”
Maisarah menggeleng.
“Kau doalah supaya tiada perkara buruk yang berlaku. Mungkin perasaan kau je kut.”
Maisarah mengangguk.
*****
Iman baru selesai membuat tempahan bunga di Cinta Bunga Florist. Dia mengukir senyum sendiri.Hari ini dia ingin bertemu Sarah. Itupun jika gadis itu sudi memenuhi permintaan hatinya.
‘Aku sebenarnya tak tahu nak kongsi masalah dengan siapa. Aku tak tahu kenapa aku pilih Sarah. Padahal dia bukan suka aku pun. Nak ke dia jumpa aku? Nak ke dia dengar masalah aku? Hmm…Takpelah. Belum cuba belum tahu. Tapi yang aku tahu, kalau jumpa Sarah aku akan rasa kurangkan kesedihan hati aku ni.’
Lamunan Iman terhenti apabila tiba-tiba ada sebuah kereta berhenti di hadapan keretanya secara mengejut. Iman terpaksa menekan brek kecemasan namun berlaku juga hentaman kecil dibelakang kereta itu.
Seorang lelaki telah keluar dari kereta tersebut. Dia datang mendapatkan Iman. Iman juga sudah keluar. Tidak semena-mena lelaki itu terus menendang perutnya. Iman terpaksa menahan sakit. Perutnya terasa senak.
“Korang ni..siapa?” Iman menahan perutnya yang senak. Terkejut apabila dia diserang secara tiba-tiba. Dia menggengam buku limanya. Dia akan bertindak balas.
Dia lebih terkejut apabilabeberapa orang geng lelaki itu sudah mengelilingi dirinya.
“Geng, belasah dia.”Arah lelaki yang berbaju lambang tengkorak.
Mereka kini menyerbu Iman.Iman berusaha melawan. Hayunan buku limanya juga menepati sasaran. Namun kemudian, dia pula ditumbuk. Tumbukan itu sempat dielak. Hayunan buku limanya dilempar lagi. Ah, tidak mengena. Kini, kakinya pula di terajang.Argghhh…
Iman terpaksa melutut ke tanah. Begitu kuat tendangan itu. Dia terus dipukul dan ditumbuk. Dia tetap membalas, namun, kudratnya kian tidak mampu. Dia terasa kepalanya dihentak dengan benda yang amat keras. Terasa begitu sakit. Sakit yang amat. Dia mengerang dan akhirnya terkulai jatuh terjelopok tidak bergerak.
“Ini hanya sebagai pengajaran!.” Ketua geng itu berbicara sambil kakinya menyepak kepala Iman yang nyata sudah nyawa-nyawa ikan.
Tika waktu yang sama di pejabat….
Maisarah tersentak. Gelas yang dipegang terlepas dari tangan. Ia pecah berderai di atas lantai.“Astaghfirullahalazim…Ya Allah. Kenapa ni.”
“Mai..” Jerit Zulaika yang nyata mendengar bunyi kaca pecah di pantry.
“Aduh..” Jari Maisarah telah terkena kaca.
“Mai..Kau kenapa?”
“Zi…Aku rasa tak sedap hatilah. Astaghfirullahalazim..”
*****
“Mai..Ada orang hantar ni masa kau solat tadi.” Zulaika menunjuk pada jambangan bunga mawar dan sekotak coklat Ferrero Rocher di atas meja Maisarah.
Maisarah hanya mampu terdiam. ‘I-Man..’ Bisik hatinya tiba-tiba. Sepertinya ia dapat merasakannya itulah si pengirimnya.Kad yang dititipkan kini di ambil dan di baca.
~Teringin sangat nak jumpa awak. Jam 6 nanti saya tunggu dekat lobi. Sebenarnya saya tengah sedih…Rasa nak kongsi masalah dengan awak. Tolong pujuk hati saya.Kalau saya lambat, call saya. 019XXXXXXX..~ I-Man..

Maisarah terdiam. ‘Kenapa dia ni…Tetiba je..’ Maisarah hanya mampu menggeleng kepala.

“Mai…Kenapa? Siapa kasi.” Soal Zulaika.
“Takde apa-apa. Biasalah..Peminat yang aku tak minat yang kasi.” Maisarah sempat mengukir senyum. Sekadar berseloroh.
“Apa-apa jelah kau ni. ”
Maisarah menghadap komputer membuat kerja. Namun fokusnya hilang. Perasaan hatinya masih tidak tenang. ‘Perasaan yang aku rasa kini ada kiatan dengan Iman ke? Ya Allah..Ku mohon agar kau melindungi Muhammad Iman Ahlam walau di mana jua dia berada.’
Di waktu pulang…
Maisarah menanti di lobi. Dia mencari-cari kelibat I-Man. Namun, tidak terlihat. Dia duduk mencari bangku. Sudah hampir 10 minit dia menunggu.
‘Hish, dia ni. Mana pulak. Kata tunggu dekat lobi. Aku baru je lembut hati nak jumpa dia,dia pulak tak muncul. Saja nak mainkan akulah ni kut. Mesti dia ada dekat sini juga.’ Maisarah masih memanjangkan leher mencari.
‘Nak call ke tak ek?’ Maisarah berfikir.
‘Mesej jelah.’
+ Saya tunggu awak kat lobi ni. Saya tunggu lagi 10 minit. Kalau lambat saya balik.- Maisarah
 Mesej itu akhirnya di hantar dan  menantikan jawapan balas. Sambil itu dia masih cuba mencari kelibat Iman.
Maisarah melirik jam di tangan. Sepuluh minit telah berlalu. Maisarah akhirnya angkat punggung. Seharusnya dia tidak menunggu lagi. Dia juga perlu mengejar bas untuk pulang ke rumah.
Maisarah melekapkan tangan ke dada. Perasaannya masih tidak tenang.‘Perasaan yang aku rasa ni, ada kaitan dengan dia ke. I-Man. Apa yang berlaku pada dia? Nak kongsi masalah dengan aku? Rasa macam pelik je. Ya Allah. Jauhkanlah daripada berlaku perkara buruk pada dia. Walaupun aku tak suka dia, tapi titipan dia kali ni buat aku rasa tidak kena.’
Maisarah akhirnya menghubungi nombor yang di beri I-Man. Talian tidak bersambut. Tiada bunyi sama sekali. Perasaannya kini kian tidak tenteram. “Allahuakbar.. Berilah petunjuk kepada ku, Ya Allah.’
Debaran di dadanya kian menendang hebat. Seperti mengisyaratkan sesuatu yang kurang enak.



No comments:

Post a Comment