Monday 25 March 2013

NOVEL - Dengarkanlah Permintaan Hati Ini - 17


 “KAU tengok apa, Mai?” tanya Ibtisam. Matanya juga cuba mencari sasaran pandangan temannya itu. Maisarah tidak menjawab.
Maisarah hanya mampu terdiam apabila melihat satu susuk tubuh yang sedang menyilang tangan ke dada sambil menyandar di salah sebuah dinding bangunan kedai di situ. Susuk tubuh itu nyatalah amat dikenali.
Owh, aku tahu. Kau tengok mamat kat hujung tu, kan. Yang ala-ala kerek bersandar kat dinding tu kan.” Teka Ibtisam. Memang dia bijak.
Maisarah hanya tersenyum tawar. “Taklah. Mana ada.”
“Eleh, kau. Lagi mau tipu aku. Hensem juga ek mamat tu. Ada style juga.” Ujar Ibtisam.
Maisarah hanya mengunci bicara. Hanya menjongket bahu, membalas jawapan Ibtisam. Dia tidak mahu memberitahu tentang lelaki itu kepada Ibtisam. Itulah sebenarnya Baim Wong Malaysia yang pernah di beritahu dulu di dalam mesej. Tetapi, mesej itu tidak sampai kerana dia tersalah hantar. Buat masa ini, itulah rahsia terbesarnya yang tidak dikongsi dengan teman baiknya itu.
“Jom. Kita spy lelaki tu nak. Tengok lepas  ni dia nak pi mana. Pastu, kita tengok, dia ada awek ke tak.” Saran Ibtisam dengan idea yang tidak pernah terlintas oleh Maisarah.
“Hisy, kau ni. Taknaklah. Mengarut je. Baik kita cari surau dulu.” Balas Maisarah tidak bersetuju.
“Yelah. Tapi…Jom kita lalu dekat sana. Bolehlah tengok muka dia tu. Amacam.” Ibtisam masih dengan caranya. Dia memang suka begitu. Pantang melihat lelaki hensem. Orang kata, tak dapat orangnya tapi dapat tengok pun jadilah.
“Takyahlah. Escalator kat sini. Takkan nak pusing jauh-jauh pulak.”
“Alah, jomlah. Bukannya keluar duit pun. Kita saja-saja jelah lalu depan dia.” Ibtisam sudah menarik lengan Maisarah. “Jomlah…”
 “Ish, kau ni. Yelah. Jom. Nak tengok sangat.” Mereka berjalan ke tempat sasaran. Dalam pada waktu itu, lelaki itu juga sudah mengatur langkah ke hadapan. Dia sedang terleka menjawab telefon. Seraya itu mereka berselisih. Maisarah adalah orang yang paling hampir dengan lelaki itu.
Zapppp. Lintasan pandangan berlaku. Mereka saling memandang tanpa sebutir bicara di bibir.
Hensem, kan.” Suara Ibtisam mula menerjah gegendang telinga Maisarah.
Maisarah hanya berdiam diri. Terasa detak jantungnya berdebar. ‘Am…Maafkan aku dengan keputusan yang aku dah buat. Tapi aku tak dapat tipu diri aku sendiri. Aku sebenarnya masih tak dapatlupakan kau.’ Maisarah mengakui setiap baris kata hatinya.
Ilham hanya memerhatikan langkah Maisarah yang kian pergi.Dia membiarkan sahaja tanpa mengejarnya.‘Mai..Aku tahu kau gembira sekarang. Aku tak menyesal melepaskan kau pergi walaupun hati aku selalu merindui kau.’Ilham berbicara dengan hatinya yang tulus. Terlunas juga rindunya walaupun hanya sekilas pandang.
“Wei…Kau tengok apa?” tegur satu suara yang tiba-tiba muncul di belakangnya. Bahu Ilham ditepuk agak kuat.Ilham terkejut. Dia memandang empunya diri yang tiba-tiba muncul mengganggunya. “Kau??”
“Yup. Akulah. Takkan tak kenal kut. Tahulah aku dah jadi lain, kan. Tak macam yang kau kenal sebelum ni. Amacam. Okey tak? Hmm..Siapa yang kau tengok tu. Hmm..Jangan-jangan dia tu….”
Ilham tidak menjawab, sebaliknya hanya menjeling mata.
“Hmmm…Jangan-jangan dia tu Maisarah. Betul tak tekaan aku.” Maira sudah ketawa.
Ilham masih tidak berkata-kata. Dia membuat muka toya.
“Bro…Aku tanya jawablah. Kita ni bukan musuh okey. Pasal rancangan ummi tu, aku tak ambil port pun. Aku tahulah aku ni siapa, kan. Wei..kau dengar tak ni.”
“Diamlah, kau. Datang je buat bising. Potong stim aku je.”
Dushh..Aku pulak yang kau salahkan. Rilekslah, bro. Kalau ada jodoh kau dengan dia..adalah.”
Weh..Macam mana kau tahu pasal aku dengan dia?”
“Apa jenis soalanlah kau ni. Takkan tak boleh nak fikir. Ye, ummi kau yang beritahu aku.Ummi kau kan baik dengan aku. Ummi kau jelah yang sayang aku. Aku ada jumpa ummi kelmarin. So, ummi ceritalah pada aku.”
“Selama ni kau pergi mana?”
“Pergi mana?? Aii, tetiba je ambil tahu pasal aku.Hmm…Aku balik rumah lamalah. Tengok junior-junior aku. Kau tahulah, rumah aku tu ramai penghuninya. Aku rindu kat diaorang tu. Dahlah, bro. Jom.Tengok wayang. Aku bermurah hati nak belanja kau ni.”
“Tak naklah.”
“Rilekslah, bro. Jangan tension sangat, okey.” Tangan Ilham sudah ditarik.
“Oii..Apa ni tarik-tarik.”
“Peduli apa aku.”
“Oii..Zack…”
“Ehemm..ehem..Janganlah panggil aku Zack. Kau panggil aku Maira je.Tak pun…..Mai. Aku kan dah berubah penampilan sekarang ni.”
“Huh..Tak ingin aku. Ubah penambilan, tapi cara cakap sama je macam gangster.Peragai sama je aku tengok.”Ilham merentap tangannya.
Come onlah, bro. Teman aku. Kau ni tak rocklah. Dulu kau tak macam ni, kan. Takkan sejak ehem..ehem..kau dah jadi macam ni.”
Ilham menjeling tajam. Dengan rasa tak berapa puas hati dia bersetuju jua.“Yelah..Yelah..Kau ni. Yang ni pertama dan terakhir…”
“Memang yang ni pertama dan terakhir pun. Lepas ni aku boleh ajak pakwe aku sendiri.”
“Aik, kau ada pakwe ke.” Ilham ketawa sinis. Macam tak percaya jika Maira Zaskia yang berperilaku tomboi dan kasar itu ada yang berkenan.
Maira Zaskia sudah ketawa. “Kenapa? Tak percaya ke? Tolonglah percaya okey. Dia dah lamar aku dah pun. Aku terima je. Ni haa cincin.So, aku balik sini sebab nak khabarkan berita gembira ni kat ummi. Kau pun tak payahlah risau tentang plan ummi tu.”
Ilham tersenyum jua akhirnya. “Patutlah kau tiba-tiba dah berubah.”
“Yup. Step by steplah.”
Pakwe kau tak marah ke kau jumpa aku ni?”
“Aku dah beritahu dia.”
“Dia tak marah?”
“Tak kut. Okey je. Lagipun akukan anggap kau macam abang aku. Takde feeling langsung. Cuma kau jelah yang tak pernah nak anggap aku ni macam adik kau.”
“Hmm..Okey.” Mereka berdua berjalan beriringan.
******
SETELAH membeli tiket, makanan dan minuman, mereka masuk dan mencari tempat. Mereka mencari keselesaan untuk duduk. ‘Hmm..Selamat posisi best.’Maisarah kemudian meletakkan minumannya di ditempat yang disediakan. Manakala pop corn berada di atas ribanya.
Maisarah merasakan dadanya berdebar kencang. Maisarah berkalih padang dibangku sebelahnya yang baru terisi. Dalam samar-samar cahaya itu, dia hanya mampu terdiam. Wajah mereka tepat saling memandang.
‘Am…’
‘Mai…’
            Mereka berdiam diri. Terus berpura-pura tidak mengenali.Maisarah melayan kata Ibtisam manakala Ilham pulah melayan bicara Maira Zaskia di sebelahnya.
Tayangan baru bermula. Maisarah cuba memberi fokus kepada cerita yang ingin di tonton. Namun, fikirannya melayang.Fokus untuk menonton hilang. Dia melayan bicara hati sendiri. ‘Siapa perempuan sebelah dia tu? Kekasih dia ke? Nampaknya macam mesra. Hish..Kenapa aku menyibuk pulak. Aku jealous ke?’
Ibtisam sesekali menepuk lengannya. Excited degan lawak cerita yang sedang ditayangkan. Di sebelah, Ilham juga hanya senyap membisu. Entahlah, mungkin juga berada situasi yang sama sepertinya. Sesekali kedengaran bicaranya dengan teman di sebelahnya.
Maisarah mengambil air dan menyedutnya. Lama juga dia menyedutnya. Tika itu fikirannya masih melayang.
“Eh, kau  minum air siapa tu Mai. Air kita nilah. Pada aku.”
Maisarah terkejut. ‘Alamak..hai..Air ni…’ Maisarah sudah tertelan liur. Terasa merah padam mukanya. Dia mengisyaratkan Ibtisam supaya tidak bercakap. Hehe..Takut orang sebelah perasan. Dia dengan selamba dan senyap-senyap telah meletakkan kembali bekas minuman itu ke tempatnya. ‘Adehh..Deh..Bengang siot. Ter..terminum air dia. Agaknya dia perasan tak? Tulah, melayan sentimental hati. Hmm..Kan dah.’
Ilham terperasan dengan apa yang berlaku. Dia tersenyum di dalam hati. Rasanya nak tergelak pun ada. Tetapi di cover. Sengaja buat-buat tidak perasan. Dia kemudian mencapai airnya. Tak pasal-pasal dah tinggal separuh. Dia teringat memori lama sewaktu berkongsi makanan dengan Maisarah. Tika itu Maisarah sudah kekenyangan minum air. Maka makanannya tidak habis. Sewaktu itulah dia menjadi mangsa untuk menghabiskannya.
“Betul ke kalau kita kongsi-kongsi macam ni jadi makin closed.
Hmm…Nampaknya itu hanya cakap-cakap orang aje. Kini dia dan Maisarah bukan makin rapat tetapi makin menjauh.
Ibtisam di sebelah sudah menyigung lengannya. “Banyak ke kau minum air dia?” bisik Ibtisam.
“Uit, jangan tanyalah. Aku tengah bengang ni. Kau ni saje jelah.” Balas Maisarah dalam bisikan kata yang paling perlahan. Wajahnya terus memandang ke layar cerita yang sedang ditayangkan. Haha..Nyata dia hilang fokus ditambah dengan dengupan jantung yang berdebar kencang.
Maisarah sekadar berkalih pandang ke kanan dan kiri. Dalam jarak dua buah kerusi di baris belakangnya, dia terlihat adegan yang tak sepatutnya. Si gadis melentokkan kepala di bahu si lelaki, manakala si lelaki begitu asyik menjalarkan tangannya. Entah macam mana matanya boleh terlihat itu semua. Tetiba jadi mata burung hantu pulak. Awas di dalam gelap. Maisarah beristighfar. Kat tempat gelap, tapi ramai orang pun dia orang berani buat macam ni. ‘Entah-entah dia orang dah kahwin. Apalah aku ni.’
Maisarah membuang jauh fikirannya. Dia kembali kepada kedududukan asal. Menonton perjalanan cerita yang masih panjang.
“Mai..” perlahan suara itu memanggil.
Maisarah terasa berdebar apabila Ilham memanggil namanya.
“Maira…Jom..”
Ilham sudah bangun diikuti teman di sisinya.
Maisarah hanya mampu memandang.  Namun, dia tidak dipandang.           


No comments:

Post a Comment