Monday 24 August 2020

BAB 3 - PENAKLUK HATI ABANG JAMBANG





IFTITAH sengaja menunggu di dalam kereta apabila melihat masih ada tiga orang pelanggan sedang beratur di gerai itu. Sengaja dia biarkan keadaan lengang dahulu. Jadi tidaklah nanti selepas membeli dia terburu-buru untuk pergi. Bukan senang nak menghadap wajah itu di depan mata. Kalau boleh dia nak tatap lama-lama. Dan kalau boleh juga, dia nak curi gambar wajah itu agar dapat ditatap dan ditenung setiap masa. Padanya semalam itu satu rezeki apabila dapat berbual dengan si gadis.

Kini Iftitah keluar dari perut kereta dan mendatangi gerai itu. Kaca mata hitamnya disangkut dipangkal hidung. Itu gaya kegemarannya. Lagipun niat sampingannya nak menilik wajah si gadis. Jika berkaca mata hitam begitu tidaklah si gadis perasan akan perbuatan nakalnya itu.

Dari jauh Iftitah melihat Fatehah sedang melayan pelanggan terakhir yang berada di situ. Sewaktu dia kian mendekati, Fatehah sudah bergerak ke arah van yang terparkir di belakang gerai. Mungkin mengambil air minumannya barangkali. Jadi sewaktu dia sampai, abahnya Fatehah sudah mengambil posisi Fatehah tadi. Aduh, kecewanya rasa!

“Selamat petang, pak cik.” Diramahkan juga mulutnya menegur berteman roman wajah yang sengaja dimaniskan. Mana tahu hormat lebih dapat kredit lebih. Nak tackle hati anak mesti kena tackle hati bapak dulu. Betul tak?

“Ya, petang. Anak nak beli apa? Eh! Pak cik macam kenal aje kamu ni. Haa..Teha. Ni Abang Jambang Hensem kamu ni nak membeli.” Mendengarkan bicara itu, Fatehah yang tika itu sedang meneguk air mineral dari dalam botol terus tersedak. Aduhai abah ni. Selamba aje mulut dia. Sememangnya Fatehah memberitahu abahnya tentang lelaki itu. Yalah. Lagipun duit empunya diri masih ada pada abahnya. Kalau tak diberitahu karang blur pula abahnya.

        “Abah ajelah layan,” ujar Fatehah yang masih duduk di dalam van di sebelah tempat duduk pemandu.

           “Alah. Layanlah kejap. Abah tengah goreng cendawan ni.” Abdul Fattah sudah menyengih. Suka pula dia nak kenakan anaknya dengan lelaki itu. Padahal boleh aje tinggalkan sekejap cendawan di kuali tu. Dan perasaan Iftitah semestinya meloncat gembira. Bakal bapak mentua sengaja beri green light ke ni?  Wah, tak sangka!

        Fatehah turun dari van di sebelah pemandu dan datang ke depan bersua muka dengan empunya diri. Melihatkan bibir lelaki itu mengukir senyum, senang hati juga dirinya membalas. Ohemgee..Boleh cair hati bila melihat senyuman tu tau. Siap meleleh lagi. Senyuman ni tak macam semalam. Nampak lebih teruja. Berkocak terus hati dan perasaan si anak dara bernama Fatehah. Aii, gedik!

            “Assalamualaikum, Dik Fa.” Lembut suara itu menegur.

“Ya, waalaikumussalam.” Terus Fatehah terbatuk-batuk. Apahal tiba-tiba tekak rasa gatal aje ni. Macam manja sangat kut cara panggil tu.

“Boleh ke saya datang nak membeli ni?” ulah suara itu sedikit nakal.

Fatehah mengangguk dan bersama lorekan senyum. Apa-apalah mamat sorang ni. Ada tujuan lain ke selain nak membeli? Takkan datang sini sebab nak ‘membawang’? Dengan siapa? Abahnya? Eh, tak ke pelik tu?

“Ya, boleh. Abang nak beli apa?”

“Pisang lima ringgit, cempedak lima ringgit. Tu aje.”

Fatehah terus membungkus apa yang diminta. Nilainya itu nanti akan ditolak terus dari baki wang lelaki itu yang ada pada abahnya.

Iftitah yang masih menanti, kekal merasakan debaran hebat di dadanya tatkala dia berhadapan dengan gadis itu. Ya..Selama tiga hari berturut-turut itulah perasaan yang mengganggu jiwa lelakinya. Dan wajah polos gadis di hadapannya sangat enak dijamu mata. Punya pesona sendiri. Memang boleh buat jiwa lelakinya terbuai dan terleka. Malah boleh menggetarkan tulung rusuk kirinya.

‘Ya Tuhan. Inikah jodoh hatiku yang kau telah tuliskan selama ini? Bila mana hatiku terasa suka dan lapang melihat dia.’

“Bang..oo..Bang..Dah siap dah ni.” Suara lembut Fatehah menjengah gegendang telinga.

Oh, sorry. Terberangan jap.” Iftitah tertawa sendiri. Boleh pula layan lamunan hati di situ.

“Oh, sempat berangan eh?” Saja juga Fatehah mengusik dalam tawanya.

Terus muka Iftitah memerah sedikit. Malu.

Hehe…Sorry.” Fatehah pinta maaf. Semalam sudahlah dia juga mengalami situasi itu.

Mata mereka bersabung untuk seketika. Lalu mereka sama-sama tertawa.

            Bungkusan kini bertukar tangan.

            “Terima kasih, bang. Nanti datang lagi ya.”

        “Ya. InshaAllah. Hmm…” Iftitah sepertinya ingin bertanya sesuatu. Namun, tiba-tiba dia jadi terkelu apabila melihatkan abahnya si gadis itu sepertinya tidak ralit memandangnya membuatkan dia jadi segan. Sudahnya dia segera minta diri. Dapat melihat gadis itu dalam tempoh yang agak singkat begitu membuatkan hatinya rasa tidak puas.

            Selajur lelaki itu pergi…

           Eham..Eham… Dehaman dari Abdul Fattah membuatkan Fatehah menoleh.

            “Kenapa bah?” soal Fatehah sedikit blur.

            “Rasa gatal pula tekak abah ni.”

         “Oh! Ingatkan apalah tadi. Sekejap. Teha ambilkan abah air.” Lantas Fatehah kembali ke bahagian tempat duduk pemandu mengambil air mineral untuk abahnya.

        “Tak faham rupannya budak ni.” Abdul Fattah hanya menyengih. Dalam pada itu dia melihat kereta mewah itu meluncur pergi. Sebenarnya semalam dia sempat melihat kelibat lelaki itu. Hatinya seakan membisikkan sesuatu. Lelaki itu datang bukan semata-mata untuk membeli jualannya, tetapi juga membeli jiwa si anak gadis suntinya. Dia pernah muda kut. Tahulah trick yang diguna pakai. Jadi, tunggu dan lihat.


DI DALAM kereta Iftitah tersenyum sendiri. Tersenyum apabila mengingatkan kembali lamunan hati yang terhenti apabila di tegur si gadis. Ya..tentang jodoh hatinya. Walaupun si gadis itu hanyalah seorang gadis penjual di gerai kecil itu, ia bukan satu alasan untuk dia menolak jodoh hatinya. Harta bukanlah ukuran, tetapi hati dan jiwa yang membahagiakan itulah pilihan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

No comments:

Post a Comment