Sunday 26 January 2014

Novel - Cucu VS Cucu Menantu Nek Kalsum - Bab 9


24 tahun lalu...
Kampung Sungai Suloh, Batu Pahat.
“ODAH..Kau ni bila nak bersalin? Dah masuk  9 bulan 20 hari dah.” Soal Kalsum tika berkujung ke rumah Saodah.
“Manalah aku tahu  Som, oii. Menantu kau si Kirana tu dah bersalin lum?”
“Belum. Kandungan menantu aku tu baru lapan bulan. Tapi, tak tahulah kalau tiba-tiba anaknya nak  lahir awal. Kuasa Allah. Mana kita tahu.”
“Yalah, Som oii. Silap-silap cucu kau tu lahir dulu daripada anak aku ni, mana kita tahu kan?”
“Kau agak, kau dapat anak lelaki ke perempuan?” soal Kalsum.
“Perempuanlah agaknya.”
“Tulah. Aku pun rasa macam tu. Si Kirana tu aku tengok gaya pembawakannya, macam nak dapat anak lelaki. Tapi tak tahulah. Tunggu ajelah. Aku ni tak kisah, cucu lelaki ke perempuan. Dulu masa lahirkan Zamrud anak aku tu, mengharap sangat nak dapat anak perempuan. Last-last yang keluar lelaki. Dah rezeki Allah kasi macam tu. Lepas tu, mengandung kali ke dua baru dapat si Zamilah tu.”
“Yalah, Som. Eh, minumlah. Asyik berborak aje dari tadi. Kering dah tekak. Lawannya tulah, biskut kering. Itu aje yang ada.”
“Alah, Odah. Kau ni macam tak biasa pula dengan aku.”

Beberapa hari kemudian…
“ODAH! ODAH! Aku dah dapat cucu Odah.” Suara Kalsum jelas kedengaran teruja sewaktu bertandang seketika ke rumah Saodah untuk menyampaikan berita gembira itu. “Zam telefon aku dari hospital. Budak bertuah sorang tu tak beritahu aku pun yang isteri dia dah kena tahan dekat hospital malam tadi. Anak dia lahir tak cukup bulan. Tapi Alhamdulillah baik-baik aje.” Sambung Kalsum lagi.
“Alhamdulillah. Cucu kau tu lelaki ke perempuan?”
“Lelaki. Genglah dia dengan abang dia si Idham tu nanti. Aku nak kena pergi hospital ni.”
“Yalah. Tak sangka si Kiranatu bersalin awal. Aku ni yang tak beranak-beranak lagi. Dah lebih hari pulak tu. ”
“Tulah. Aku pun risau dekat kau ni. Aku nak ke hospital ni. Kalau kau tiba-tiba nak terberanak, kau telefon si Salim. Kalau aku ada, aku boleh suruh laki aku bawa kau.”
“Tak apa, Som. Aku ni tak ada sakit-sakit lagi. Hamid pun ada. Dia tak kerja hari ni.”
“Kalau macam tu aku pergi dulu Odah.”
“Yalah, Som. Hati-hati. Kirimkan salam aku dekat anak menantu kau tu.”
Petang itu, kelihatan hanya Kalsum dan Zainal balik berdua. Saodah datang mendapatkanmereka.
“Eh, mana cucu kau Som? Tak bawa balik sini ke?”
“Tak, Odah. Menantu aku nak berpantang kat rumah emak dia. Ni yang aku bawa balik uri aje. Si Zamrud tu minta aku basuh dan tanamkan uri ni. Nak suruh dia buat sendiri, hmm..jangan haraplah, Odah. Takut katanya. Harap badan aje besar.” Kalsum sudah menggeleng kepala. Saodah hanya ketawa.
“Kau ni Odah bila agaknya nak bersalin yek?” soal Zainal yang masih berada di situ.
“Entahlah Zainal oi..Tulah orang kata. Bunting gajah aku ni.”
            Takdir Allah adalah penentu segalanya. Petang itu selepas bersolat Asar, Saodah mula sakit-sakit.
            “Ya Allah..Sakit..Abang tolong  Odah, bang. Dah tak tahan ni. Rasa dah nak terberanak sangat ni.”
“Kejap..Kejap..Aku panggilan Som. Kamu tahan dulu.” Hamid jadi cemas.
“Macam mana nak tahan. Dah nak terberanak sangat ni!”
“Kamu duduk dulu, Odah. Aku panggil Som ni.” Hamid cuba menenangkan Saodah. “Maria..Sofea…Duduk dekat mak!” Jerit Hamid sebelum bergegas bagai lipas kudung Hamid berlari ke rumah Kalsum di sebelah.
“Som..oo..Som..Cepat Som. Tolong aku. Odah nak nak bersalin tu.Som..oo..Som..Kau kat mana Som. Tolong aku Som, oii. Zainal..oo..Zainal..” Hamid sudah mengetuk pintu rumah Kaslum dan Zainal bertalu-talu sepertinya hampir roboh dikerjakan.
“Kejap-kejap. Aku baru lepas sembahyang ni. Kau balik dulu. Kejap lagi aku dan Som sampai.” Jerit Zainal sambil melipat sejadah manakala Kalsumpula sedang menanggalkan kain telekung.
Sesegera itu juga Zainal dan Kalsum pergi ke rumah Saodah. Tatkala mereka sampai, ada suara bayi sudah kedengaran.
“Ya Allah.. Dah lahir dah budaknya!” Ujar Kalsum separuh terkejut apabila melihat seorang bayi sudah berada di tangan Hamid.
“Maria..Sofea..Ni adik kamu.” Ujar Hamid kepada kedua-dua anaknya yang masih kecil itu. Kedua-dua membalas dengan anggukan. Mengerti.

MAJLIS berendoi beserta akikah Irsya Natasya dan Irfan Faris dibuat tiga bulan kemudian. Ia  dibuat serentak di rumah Zainal dan Kalsum.
            Irfan Faris menangis di pangkuan. Diberi susu badan juga tidak mahu. Dia kemudian diletakkan sekejap oleh Kirana di atas tilam di sebelah Irsya Natasya.
            “Eh, diam pulak budak sorang ni.Hmm..Nak ada geng dia baru diam.”
“Kenapa Kirana?” tanya Saodah yang baru duduk di situ setelah bangun sebentar menyusun telur  pindang di dalam dulang untuk diberiakan kepada tetamu yang hadir.
“Anak saya nilah kak. Bila di pangku nangis, tapi bila letak kat sebelah anak akak  diam pulak dia.”
“Oh. Dia nak berkawanlah tu kut.” Saodah hanya ketawa. “Comel betul akak tengok si Irfan ni. Putih kulitnya. Tak macam si Sya ni. Gelap.” Saodah sudah mengusap lembut pipi Irfan Faris. Cemburu juga rasa di hati.
“Sya ni pun comel saya tengok. Mungkin masa kecil ni aje kulitnya tak berapa cerah kak, kalau dah besar nanti In Shaa Allah cerah. Mungkin kulit dia jenis hitam manis. Lagilah anak akak ni bulu mata dia panjang. Mesti dah besar cantik orangnya. Bila saya tengok, dia ni tak banyak ragam. Diam aje. Senang nak menjaga. Si Irfan ni pulak suka bersilat bagai. Kalau dibedung pun, terkirai juga lampinnya dikerjakan.”
“Biasalah tu. Budaknya aktif sangat.” Tawa gembira menemani mereka.
Sewaktu majlis berlangsung, Irfan Faris diletakkan berdua bersama Irsya Natasya di dalam buaian besar yang dihias.
            “Alahai, cucu aku ni. Kecil-kecil lagi dah pandai peluk-peluk orang sebelah dia. Entah-entah dah cium-cium dah orang sebelah tu.” Ujar Kalsum.
            “Kamu tak bedung, memanglah Som.”
            “Kesianlah, toknya. Biarlah.”
“Apa kata kita tunangkan aje budak dua orang ni, Odah, Hamid. Anak kau ni, bolehlah jadi cucu menantu aku. Tak gitu? Bersaudaralah kita lepas ni.” Ujar Zainal pula.
            “Ya tak ya juga. Molek juga dengarnya.” Balas Hamid.
“Betul tu. Biarlah hubungan yang dekat ni, semakin didekatkan. Kamu tengok tu. Boleh senyum pulak budak dua orang ni. Macam faham aje apa yang kita cakap,” tambah Kalsum.
            “Alalala..Kau tengok tu. Makin dipeluk-peluk orang sebelah tu. Cucu kau Som, menggatal peluk anak aku. Memang patut pun dia orang ni kita satukan aje kalau dah besar nanti.”Ujar Saodah pula.
Tawa bergema sesama mereka.
            “Betul tu Odah. Aku pun rasa macam tu juga. Kiranya majlis hari ni, jadi hari majlis pertunangan dia orang jugalah ya.” Zainal menambah kata.
“Nampaknya macam tulah.” Hamid juga bersetuju.
            “Kamu Zamrud, Kirana. Setuju ke? Diam aje mak tengok?” soal Kalsum.
            “Kami setuju aje.” Balas Zamrud dan Kirana hampir serentak. Nampaknya, tiada halangan daripada mereka berdua. Sememangnya kedua anak kecil itu kelihatan serasi bersama.
Kalsum kemudian mengagah dua orang cucunya itu. Ya..Cucu dan cucu menantunya. Irfan Faris diambil dan didukung seketika. Namun menangis pula.
“Aii, apa ke hallah cucu aku ni. Takkan asyik nak duduk berkepit sebelah geng dia ni.”
Kalsum kemudian meletakkan kembali cucunya itu ke tempatnya iaitu di sebelah Irsya Natasya. Irfan Faris yang menangis kini diam.
“Tengok. Diam pulak dia.”
“Dia tu nak main dengan orang sebelah dia kut. Yang kamu angkat buat apa. Memanglah menangis. Tunang dia tu haa. Ada ke kamu kacau. Baru nak sayang-sayang tu.” Seloroh Zainal membuatkan mereka semua ketawa.
            “Alahai cucu dan cucu menantu nenek...”
           















No comments:

Post a Comment