Friday 3 January 2014

Novel - Cucu VS Cucu Menantu Nek Kalsum - Bab 7


NEK KALSUM melihat alamat rumah yang berada di tangannya. Sambil itu dia tertoleh-toleh ke kanan dan kiri mencari rumah yang dimaksudkan.
            “Betul ke ni ibu rumahnya?” soal Kirana.
            “Agaknyalah kut. Kalau tengok alamat memang betul. Seingat ibu, Sya kata dekat tepi halaman rumah dia ada pondok cendawan batu. Haa..Tu ada. Betullah tu kut.”
           Sehari sebelumnya, Nek Kalsum begitu beriya mengajak menantunya Kirana untuk pergi ke rumah Irsya Natasya.
          “Kirana. Esok kita pergi rumah Sya, cucu yang selamatkan nenek tu boleh tak?”
“Kenapa ibu? Tiba-tiba aje. Sebelum ni, tak pula.”
“Entahlah Kirana. Tiba-tiba semalam masa keluar dengan Irfan, ibu teringatkan dia. Tulah. Ibu ingat nak pergi tengok dia. Rindu pula dengan ‘hero’ ibu tu.” Ujar Nek Kalsum dalam senyuman.
“Oo, ibu ada planning apa-apa ke?” Kirana sekadar bertanya. Dia sepertinya menduga sesuatu. Mungkinkah ibunya berhajat menjadikan gadis itu sebahagian daripada keluarganya?
Planning..Planning apa?” soal Kalsum tidak mengerti.
“Manalah tahu ibu nak....”
Nek Kalsum tiba-tiba tersenyum sendiri. Sepertinya dapat menduga kata menantunya itu.
“Ya tak ya juga. Bolehlah kita tanya-tanya sekali. Kalau macam tu...Shhh...Diam, diam aje dulu.” Ujar Nek Kalsum perlahan sambil menunjukkan isyarat jari telunjuknya di bibir. Kirana hanya mampu tersenyum.
“Ibu masih simpan alamat Sya?”
“Mestilah ada. Ni, alamatnya ibu masih simpan.”
“Baiklah, ibu. Nanti Kirana tanya Abang dulu. Kalau dia izinkan, esok kita pergi.”

SAODAH sedang leka menyapu halaman. Tika itu, sebuah kereta kelihatan membelok masuk ke halaman rumahnya. Saodah sedikit terkejut. Siapa? Fikirnya sendiri. Kereta lambang Mercedes pula tu. Orang kaya mana yang tersesat jalan ke rumahnya? Setahunya, orang kampungnya memang tidak ada yang memiliki kereta mewah sebegitu. Entah-entah nak tanya rumah atau jalan kut?
            Kirana sudah turun  dari keretanya. Begitu juga Kalsum.
Saodah segera meletakkan pencakar sampahnya dan segera mendapatkan tetamunya itu sambil mengesat tangan di baju. Dia agak terkejut dengan kehadiran dua orang tetamu wanita di rumahnya. Berkerut-kerut dahinya cuba mengecam siapakan gerangan mereka berdua. Rasanya memang dia tidak kenal.
“Nak cari siapa ya?” soal Saodah.
“Betul ke ni rumah  Sya?”
“Ya. Ni rumah dia. Saya emaknya. Puan berdua ni siapa? Ada hajat apa ya?” Kelihatan penampilan tetamunya itu menggambarkan darjatnya. Yang muda kelihatan biasa-biasa saja. Berbaju kurung moden bewarna merah jambu dan bertudung litup. Yang tua pula berbaju warna kuning lip-lap, lip-lap berlabuci hitam. Nampak ekslusif dan glamor gitu. Berselendang warna kuning juga, tapi nampak jambul. Macam gaya mak datin. Saodah sempat menjeling kalungan leher wanita tua yang dijangkakan umurnya lebih tua daripadanya. Perghh..Rantai. Tebal. Berpintal-pintal. Gelang dekat tangan, kanan kiri ada. Cincin..Hmm..Ada dua. Satu kecil, dan satu lagi kelihatan setongkol besar tersemat di jari manis.
“Saya Kirana. Ni, ibu saya Kalsum. Sebenarnya, kami datang nak jumpa Sya.”
“Oh. Maaf. Sya tak ada kat rumah sekarang ni. Dia dah keluar. Tak apalah. Masuklah dulu. Boleh kita berbual di dalam.” Pelawa Saodah kepada dua orang tetamunya itu.
Kirana dan Kalsum menerima pelawaan itu.
 “Duduklah dulu. Saya buat teh sekejap.”
“Eh, tak apa kak..”
“Panggil aje Odah. Nama betul Saodah.”
“Tak perlu susah-susah, kak Odah.” Ujar Kirana lembut.
“Eh, tak apa. Tak adanya susah. Duduklah dulu ya. Air panasnya dah ada. Cuma nak bancuh teh aje. Kalau ada air minumnya baru banyak benda boleh borak. Taklah kering tekak nanti.” Ujar Saodah yang kekal ramahnya.
Kirana dan Nek Kalsum hanya tersenyum. Saodah meminta diri ke dapur.
Di dapur Saodah memikir akan gerangan dua orang tetamunya itu. Apa kaitan tetamunya itu dengan anaknya, Irsya Natasya. Nak jadikan anaknya itu menantu ke? Saodah tersengih-sengih sendiri. Macam tak logik aje kalau si Irsya Natasya itu tiba-tiba menjadi menantu orang kaya. Tapi, tuah orang siapa yang tahu. Setiap anak itu punya rezekinya sendiri.
Teringat Saodah akan mimpinya malam tadi. Mimpi mendapat seguni ubi dari orang tak dikenali. Orang kata, kalau bermimpikan ubi maknyanya nak dapat rezeki. Hmm..Jangan percaya sangat pada mimpi. Apa yang perlu diyakini dengan hati, semua yang berlaku di dunia ini adalah dengan kehendak Allah S.W.T. Rezeki, ajal dan maut itu berlaku atas kekuasaan Allah. Kekuasaan yang tiada tolok bandingan dan tidak boleh dinafikan. Subhanallah..Maha Suci Allah.
Tidak berapa lama kemudian, Saodah menatang dulang berisi tiga cawan teh O, bersama sepiring biskut kering. “Maaflah. Ini aje yang ada. Silalah ya, cik Kirana..Emm..Datin Kalsum..” Saodah sengaja memberi muka kepada tetamunya yang lebih tua itu. Nak tengok, mengena tak andaiannya tadi. Yalah. Tengok gaya memang macam mak datin.
“Kamu ni. Tak payahlah panggil aku ni datin. Kalau ikutkan, menantu aku ni pun datin juga.” Ujar Kalsum merendah diri.
“Oh, ya ke? Kiranya dua-dua datinlah ni ya. Maaflah, tak tahu. Yalah. Kita ni mana kenal orang tu ada title datin ke tak? Jadi ni dari persatuan datin-datin ke?” ujar Saodah dalam bicara tawanya.
Kalsum sudah ketawa. Kirana pula hanya mengukir senyum. Tergelak juga hatinya mendengar bicara Saodah yang berwajah ala-ala Wan Maimunah itu. Gaya ketawanya..hmm..sah sebijik macam Wan Maimunah.
“Eh, tak adalah macam tu Odah. Kami ni bukan dari persatuan pun. Anak beranak aje. Kami ni datang saja-saja. Kononnya nak jumpa si Sya tu. Tapi, dia tak ada. Tak apalah. Kita aje borak-borak. Bolehlah kenal-kenal. Manalah tahu lepas ni terikat jadi saudara pula kan?”
“Oh, yalah.” Saodah hanya tersenyum. Otaknya memikir. Terikat jadi saudara? Apa maksud ayat tu yek? Entah-entah dia orang ni datang ni sebab nak risik Sya? Tapi, bila masa pulalah si Sya tu ada kenalan anak orang kaya. Tak pernah cerita pun. Hmm..Jangan-jangan kenal kat Facebook kut?
Kalsum ralit memandang wajah Saodah. Seakan dia mengenali wanita itu. Mungkinkah dia itu…
Hmm..Odah. Aku rasa aku macam pernah kenal dengan kau ni. Kau ni…Saodah Sapawi ya?” soal Kalsum. Seakan dia kenal benar dengan emaknya Irsya Natasya itu.
“A’ah. Eh, macam mana Datin boleh tahu? Ada baca signboard nama kat depan tu ke?” soal Saodah agak pelik.
“Eh, tak, tak…Aku rasa, aku macam pernah kenal kaulah Odah. Aku pernah tengok muka kau ni. Tapi, aku tak ingat dekat mana?”
            “Oh, ya ke?” Saodah sedikit teruja.
“Aku ni, Kalsum Kasnon. Kau rasa macam pernah dengar nama aku tak? Aku rasa kita ni pernah kenallah.”
“Kalsum Kasnon? Hmm..Macam pernah dengarlah.” Saodah cuba mengingat. Di flash back ingatannya ke relung waktu ke belakang. “Kalsum Kasnon? Kalsum Kasnon? Hmm..Som Glamor ke? Kampung Sungai Suloh?”
“Ha, la. Akulah tu.Som. ..SomGlamor.”
“Ya Allah!Tak sangkanya aku. Memang kau ke ni Som?”
“Yalah, Odah oi. Aku pun tak sangka. Patutlah bila tengok muka kau ni, aku rasa aku macam kenal aje.Dulu kau ni kurus kan? Sekarang ni, mak oii..Gedempol kau ya?”
“Tu dah berapa tahun dulu Som oii..Berkurun dah. Biarlah makin lama, makin berisi. Buat apa kurus-kurus ni. Laki aku kata, aku ni macam tak cukup makan kalau kurus. Kau ingat lagi laki aku, si Hamid tu.”
“Aku pun tak ingat laki kau siapa nama, Odah oii.  Kalau aku tengok, mungkin boleh ingat muka dia.”
“Laki aku sekarang kerja menukang. Tu yang tak ada kat rumah. Pergi menukang kat rumah orang hujung kampung nun. Tak tahulah bila baliknya.”
“Lama betul kita tak jumpa ya.”
“Yalah. Dah berapa puluh tahun. Seingat aku, lepas laki kau dapat kerja kat Kuala Lumpur, terus kau orang pindah. Lepas tu kita terus terputus hubungan. Apa khabar laki kau Som?”
“Zainal dah takada, Odah. Dia meninggal sebab sakit jantung.”
Saodah mengangguk mengerti. “Anak kau kalau tak silap aku ada dua aje, kan? Siapa namanya pun aku dah tak ingat.”
“Haa.. Zamrud dengan Zamilah. Zamrud pun dah jadi Datuk kau tahu. Bukan datuk yang ada cucu tu. Nilah isteri dia. Kirana. Kau ingat lagi tak si Kirana ni?”
Kirana hanya tersenyum. Tidak tersangka kini, takdir telah menemukan ibu mertuanya dengan kenalan lamanya. Dan seingatnya, dia juga pernah mengenali Saodah yang umurnya lebih tua lingkungan sepuluh tahu daripadanya.
“Aku ni ingat-ingat lupa. Dah berapa tahun Som, oii. Dua puluh tahun lebih agaknya.”
“Yalah.Mana kau nak ingat. Kalau tak silap aku, kau jumpa dia pun sekali aje. Masa kita buat majlis berendoi dan akikah cucu aku dengan anak kau. Kau ingat tak?”
“Entahlah Som. Aku ni pelupa orangnya. Eh, maksudnya masa majlis berendoi Syalah ya. Yang kita buat sama dengan cucu kau tu ya? Ya, ya, ya..baru aku ingat. Cucu kau tu siapa namanya? Aku memang tak ingat dah.”
“Irfan. Irfan Faris.”
Saodah terdiam. Irfan Faris? Nama itu menerjah ke mindanya. Tiba-tiba mekar senyuman terukir di bibirnya.
“Ooo..Irfan Faris.” Panjang oooo..nya. “Atas si Irfan tu ada lagi sorang kan?”
“A’ah. Abangnya si Irfan tu. Idham Faizal. Masing-masing dah besar dah, Odah. Hmm..Anak kau berapa orang, Odah?”
“Anak aku kalau ikutkan, ada tiga. Kalau kau masih ingat anak-anak aku semuanya perempuan. Maria, Sofea dan yang akhir Sya. Tapi yang si Sofea dah meninggal.Meninggal kemalangan masa umur belasan tahun.  Aku lepas si Sya lahir memang dah tak menjadi dah.”
Nek Kalsum dan Kirana mengangguk mengerti.
Mereka terus berborak. Tidak perasan masa berlalu begitu pantas.
“Dah borak lama-lama ni, aku lupa nak tanya. Macam mana kau boleh tiba-tiba datang rumah aku ni? Hajat apa tadi kau nak cari Sya?”
“Aku sebenarnya datang ni, nak kenal-kenal dengan anak kau si Sya tu. Berkenan aku dekat dia tu.”
“Macam mana pula kau boleh kenal dia? Musykil juga aku.”
Kalsum akhirnya menceritakan detik mula perkenalannya dengan Irsya Natasya. Barulah Saodah mengerti. Patutlah sebelum ini anaknya itu sibuk bercerita dia jadi hero. Jadi hero sampai dapat dua carik pisau kat lengan. Masa tu, memang membebellah mulutnya. Nak selamatkan orang, janganlah sampai menggadaikan nyawa sendiri.
“Itulah, Odah oii. Kalau tak kerana anak perempuan kau yang berani tu, tak tahulah aku. Tapi memang nak jadi cerita, dia tu anak kau. Kalau tak, tak berjumpa kita sekarang ni, kan? Kebetulan.”
“Yalah. Tapi, ni bukan kebetulan. Memang dah takdir.”
“Syanya ke mana?”
“Dia keluar dengan kakaknya. Belanja barang dapur. Aku yang suruh pergi tadi. Lepas tu kata nak tengok wayang. Tu yang tak balik-balik lagi. Biasalah budak-budak sekarang ni. Suka benar tengok wayang. Dekat rumah ni, bukannya tak ada TV pun.”
Kalsum dan Kirana hanya mengukir senyum.“Biasalah Odah. Cucu aku pun sama aje. Sebenarnya..aku ada hajat lain ni, Odah.” Kalsum mula membuka ulas bicara kepada tujuan asalnya. Sebenarnya jika Irsya Natasya bukan anak kenalannya itu, itu juga hajat yang ingin disampaikan. Sebabnya, dia memang berkenan kepada Irsya Natasya. Teringin dijadikan cucu menantunya. Jika tidak kepada Irfan, pastinya kepada Idham.
“Hajat apa Som, oii?”
“Aku datang ni, nak merisik anak kau tu.”
“Hah??Kau nak risik anak aku?” Saodah sudah terkejut separuh menjerit.
“Kau janganlah terkejut macam tu Odah oii. Kau jerit, aku pulayang rasa sakit jantung. Aku ni dahlah memang ada sakit jantung Odah, oii.” Kalsum tergelak sendiri. Kirana di sisi hanya tersenyum.
“Kau buat lawak Som. Memanglah aku terkejut. Tak ada angin, tak ada ribut, tiba-tiba kau kata nak risik anak aku tu. Pula tu, kau juga yang cerita baru aje kenal dengan dia. Mana aku tak terkejut Som, oii. Kalau orang lain pun agaknya terus sakit jantung, Som. Tergolek dog terus kat sini.”
“Kau ni ada-ada ajelah Odah.”
Mereka sama-sama ketawa.
Suasana hening seketika.
Kalsum kini membuka cerita. Teringat dia pada kisah lalu. “Kau masih ingat tak Odah, pasal hajat suami aku si Zainal dulu tu?”
“Ya. Bila kau bercerita ni, baru aku ingat. Sekarang ni dia orang dah besar.”
“Pasal si Sya ni, aku memang berkenan tengok dia. Sebenarnya, kalau kau tak keberatan nak ikut janji yang dulu tu.. kalau boleh…”
 “Aku setuju!” Ujar Saodah sambil menepuk meja. Bergegar juga piring dan cawan di atas meja.
“Kau ni Odah. Tak payahlah nak jadi tuan hakim pula. Siap nak tepuk meja bagai. Aku ni dahlah ada penyakit terkejut. Selamat tak roboh meja kau yang ala-ala usang ni.”
“Meja ni walaupun nampak usang, tapi kukuh lagi Som oii. Dah berpuluhtahun dah.  Masa baru pindah Felda nilah aku beli. Susah tak susahlah hidup zaman tu Som. Ada rezeki lebih, aku belilah. Kalau nak dibandingkan dengan sekarang, yang lama ni lagi tahan lama. Perabot kayu yang sekarang ni, mudah sangat dimakan anai-anak. Berlubang sana, berlubang sini.”
“Yalah, Odah. Tapi aku guna perabot jati aje. Aku mana nak guna yang biasa ni. Tengok pun tak berkenan.”
Kirana hanya tersenyum. Dia tahu, kadang-kala ibu mertuanya itu suka juga berbangga-bangga dengan kemewahannya.
“Kau tak payahlah cakap jati ke tak jati. Kau tu orang kaya Som oii. Bolehlah kau beli. Aku ni tidak. Teringan hati nak beli pun, buat-buat tak nampak aje. Pada aku, janji boleh guna. Buruk ke tak, aku tak kisah sangat. Aku ni pun memang suka yang ala-ala klasik. Kena dengan jiwa.”
“Eh, Som. Apalah kisah kita sampai ke perabot jatilah..Klasiklah..”
“Bukan kau ke yang mula dulu Som, oii.”
“Tulah. Aku ni memang macam ni. Melalut sikit. Haa..Odah. Kalau macam tu, boleh aku minta gambar Sya?” pinta Kalsum.
“Aduh, Som oii. Sya ni, tak suka ambil gambar. Kalau kakaknya, memang pantang ambil gambar. Lagipun sekarang ni, dia orang jarang nak cuci gambar simpan dalam album. Yalah. Masing-masing guna kamera digital.Handphone pun ada kamera.Semua gambar simpan dalam memori kad aje. Mana aku nak korek gambar si Sya ni.”
“Tolonglah, Odah. Kau carikanlah. Takkanlah tak ada langsung. Sekeping aje. Aku nak tujukkan pada cucu aku tu. Biarlah dia tengok gambar si Sya ni. Mudah sikit kerja kita.”
 “Hmm..kejap. Aku cuba tengok dekat album si Sya. Mana tahu ada yang terkini. Hmm..Gambar cucu kau tu, kau ada bawa tak? Nak juga aku tengok wajah si Irfan tu. Boleh juga tujuk pada Sya. Seingat aku, masa kecil-kecil si Irfan tu putih orangnya. Hidungnya mancung. Mesti sekarang ni handsome cucu kau tu Som.”
“Mestilah, Odah oii. Macam artis gitu. Kau tengoklah mak dengan bapaknya. Haa..Aku ni pun, neneknya. Sampai ke tua,kulit cantik aje.” Kalsum sedikit memuji diri sendiri. “Tapi, maaflah Odah. Aku tak bawalah gambar cucu aku tu. Tak apalah. Kau bayangkan ajelah sendiriya.”
Saodah pergi ke bilik Irsya Natasya dan beberapa minit kemudian dia keluar membawa sebuah album gambar. “Ni ajelah yang ada Som, Kirana. Tak penuh pun gambarnya. Yang baru, adalah dua tiga keping. Sya ni jarang nak ambil gambar sorang. Banyak gambar dengan kawan-kawannya aje. ”
Kalsum dan Kirana membelek gambar yang ada. Dan sekeping gambar yang terakhir menjadi pilihan. Gambar Irsya Natasya berbaju kurung bewarna kelabu dipadankan dengan tudung bewarna pelangi.
“Ni gambar bila ni Odah?”
“Kalau tak silap, tu masa raya tahun lepas.”
“Cantik anak kau ni Odah.” Puji Kalsum.
“Tengok muka akulah  Som, oii. Macam muka aku masa muda-muda.”
“Tulah. Bila tengok betul-betul memang macam muka Kak Odah.” Ujar Kirana pula.
Dalam kelekaan itu, Pak Hamid abahnya Irsya Natasya baru pulang ke rumah. Dia diperkenalkan kepada kedua-dua orang wanita tersebut. Ternyata dia juga terkejut. Mana nak disangka, setelah sekian lama terpisah, mereka bertemu kembali.
Saodah juga menyampaikan hajat Kalsum dan Kirana kepada suaminya itu. Pak Hamid berlapang dada. Dia tersenyum gembira. “Aku setuju!”
“Kamu berdua setuju, tapi si Syanya macam mana ya?”
“Serah aje pada aku Som. Aku ni mak dia. Abahnya ni pun ada kuasa veto. Nak tak nak, dia kena terima.” Jawab Saodah berteman senyuman di bibir. Sya..Sya..Tak sangka kau ni anak yang bertuah Sya. Nak jadi menantu orang kaya. Memang jodoh kaulah Sya.

Dalam pada masa yang sama..
Kereta Myvi yang dipandu Maria, kakaknya Irsya Natasya sudah melalui jalan sehala ke rumah mereka. Dalam jarak beberapa meter ke rumah, mata mereka sudah melihat sebuah kereta sudah terpakir elok di halaman. Maria tidak terus membelok ke rumah, sebaliknya meneruskan perjalanan sambil memandu perlahan bak kura-kura.
            “Kak..Nak ke mana?”
            “Kau dah lupa ke? Aku nak kena hantar barang si Effa dulu. Kan dia ada kirim barang tadi.”
            “Ho, laa. Lupa. Eh, kak…Siapa yang datang rumah kita tu?”
            “Manalah aku tahu.”
            “Takkan orang nak tempah bahulu. Kereta orang kaya tu. Mercedes.”
            “Entah-entah ada orang kaya datang nak merisik kau kut?”
            “Tak ada maknanya. Orang kaya manalah yang berkenan nak jadikan aku menantu kak,oii. Tak logik. Dahlah tak kerja pun lagi. Orang kampung kita ni pun tak ada yang pakai kereta Mercedes.”
            “Entah-entah Kimi dah tukar kereta kut.”
            “Eh, Kimi tu. Tak ada maknanya. Diakan guna Vios.”
            “Tau aje kau ek? Ingatkan tak ambil tahu pasal si Kimi tu. Peminat sejati kau tu.”
            “Apa ke hal cerita Kimi pulak yang timbul ni. Tak inginlah aku kat dia tu kak. Eh, entah-entah orang luar datang merisik kau tak, kak?”
            “Hah? Aku? Oh, no! No! No! Aku belum teringin nak kahwin. Aku akan kahwin lepas kau kahwin. Selagi kau tak kahwin, aku tak kahwin!”
            “Eleh. Konon baik sangatlah tu nak lepaskan orang dulu.”
            Maria tergelak besar.  “Aku kasi kau chance dulu. Tunggu kau dapat pengalaman. Lepas tu baru turn aku. Bolehlah aku minta rahsia kebahagiaan rumah tangga kau.”
            “Citt..Podahh.Aku pun tak teringin nak kahwin sekarang. Eii..Geli-geleman aku. Eii..”
            “Apa kau eii..eii.. Sampai masa kau tak ada eii..eiinyalah.”
            “Mulut kau kakkk..sama aje macam mak.”
            “Dah tu, aku ni anaknya. Apalah kau ni. Fikiran kolot betul. Eh, kalau tiba-tiba mak dengan abah paksakau kahwin, kau nak buat apa?”
            “Aku akan pastikan aku takkan dikahwinkan. Lagipun, hal kahwin ni mana boleh paksa-paksa.”
            “Tu kau yang cakap. Tapi, kalau dah memang kau tak boleh nak elak, kau nak buat apa?”
            “Hish.. Malaslah nak fikir. Apa ke hal tiba-tiba masuk part kahwin paksa ni. Ni bukan dramalah kak.”
            “Aku doakan kau kena kahwin paksa dengan mak dengan abah. Aku nak tengok hidup kau macam kisah drama. Macam best aje. Mula-mula benci, lepas tu suka. Macam sweet aje. Haha..Mulut aku ni masin kau tau.”
            “Ngeklah kau kak, doakan aku macam tu. Eii..Selisah. Tak ingin aku!”
            Sewaktu Maria dan Irsya Natasya kembali ke rumah, kelihatannya tetamu yang bertandang ke rumahnya itu sudah berada di luar rumah. Sudah ingin pulang.
            “Eh, macam kenal aje…Macam pernah jumpa aje..” Irsya Natasya segera keluar dari kereta mendapatkan empunya diri. Ternyat dia mengenali empunya diri.
            “Nek…Aunty. Buat apa kat sini? Tak cakap pun nak datang rumah.” Ujar Irsya Natasya sambil bersalaman dengan kedua-dua mereka. Maria juga berbuat perkara yang sama.
            “Konon nenek nak buat surprise dekat Sya. Rupanya Sya tak ada dekat rumah.” Balas Kirana dalam seloroh.
“Oh, ya ke? Kalau tahu telefon tadi, boleh Sya balik cepat sikit.”
“Hari tu nenek lupa nak minta nombor telefon Sya.”
“A’ahlah. Sya pun lupa nak beri.”
            “Tak apalah, cucu nenek sayang. Lain kali kita boleh jumpa lagi. Ni nenek dah nak balik. Nenek dah lama tadi kat rumah Sya. Borak dengan mak dengan abah Sya. Hari pun dah petang dah. Kalau ada masa, ajaklah mak dengan abah pergi rumah nenek. Boleh kenal juga dengan cucu-cucu nenek.”
            “Cucu nenek lelaki ke perempuan?” Irsya Natasya sekadar bertanya.
            “Cucu nenek, lelaki. Ada dua orang aje. Nanti, satu nenek nak bagi pada Sya. Sya nak tak?” Ujar Kalsum dalam seloroh. Hakikatnya ada maksud tersirat di sebalik kata-katanya. Apa yang pasti Irsya Natasya mungkin tidak memahaminya.
            “Oo..Boleh ea main bagi-bagi macam tu nek? Kalau macam tu, Sya ambil masuk dalam kocek ajelah.” Irsya Natasya juga membalas sambil berseloroh. Ia membuatkan mereka semua tergelak.
            ‘Apalah nenek ni. Boleh pulak nak bagi aku cucu dia pada aku macam tu aje. Macam bagi jajan aje.’
“Baiklah, cucu nenek sayang. Nanti nenek kasi satu. Nak suruh jaga. Jangan tak ambil pulak.”
            “Boleh aje. Boleh jadi geng tidur Sya. Nak peluk-peluk cium semua.”
            “Yalah.Baguslah kalau macam tu.Ni nenek nak balik dulu. Dah lewat ni.”Ujar Nek Kalsum berteman segaris senyuman di bibir. Dia tahu, Irsya Natasya tidak mengerti akan maksud bicaranya tadi. Biarlah maksud itu dijelaskan sendiri oleh mak dan abah Irsya Natasya.
Setelah kembali bersalaman, mereka berpisah. Kereta yang dipandu Kirana sudah keluar dari halaman. Dan hon dibunyikan sebagai tanda perpisahan. Irsya Natasya melambai tangan sehingga kereta itu menjauh hilang dari pandangan.
            Saodah dan Pak Hamid saling berpandangan dan tersenyum.
            “Mak dengan abah senyum-senyum tu kenapa?” soal Irsya Natasya.
            “Saja. Eh, Sya. Mak nak tanya kamu ni Sya. Betul ke kamu nak terima cucu Nek Kalsum tu?”
            “Boleh aje. Ingat Sya ni tak ada gaya jadi babysitter ke? Daripada duduk rumah tak ada buat apa, sekurang-kurangnya kalau jaga budak ada juga duit masuk. Mintalah harga lebih sikit. Sekarang ni upah jaga budak pun dah mahal. Nanti, ada juga Sya geng kat rumah ni.”
            “Dahlah, Sya. Masuk. Mak saja tanya.” Ujar Soadah dalam sengih sambil memandang suaminya di sisi yang turut meleret senyum. Apayang pasti Irsya Natasya tidak mengerti maksud sebenar.
            Irsya Natasya baru melangkah beberapa tapak.
           “Jangan nak jalan berlenggang ya cik Irsya Natasya, oii. Barang kat bonet tu siapa nak bawa masuk.” Ujar Maria.
            “Alaa..akak niii.. Tu pun nak sound kuat-kuat ke?” Akhirnya, Irsya Natasya kembali ke kereta dan mengambil barang yang penuh di dalam bonet dan membawanya masuk ke dalam rumah.

NEK KALSUM tersenyum sendiri. Tersenyum mengenang jawapan Irsya Natasya tadi. Dia menggeleng kepala.
            “Kenapa ni ibu? Senyum aje?” soal Kirana yang sedang memandu.
          “Ibu teringatkan kata-kata si Sya tadi tu. Mesti dia ingat cucu yang ibu nak kasi dia tu kecil lagi. Agaknya apa reaksi dia bila tahu ibu nak jodohkan dia dengan Irfan tu ya.Dah sebaya dia pun.”
            “Entahlah, ibu. Tapi, Kirana suka dengan Irsya tu. Ceria aje gayanya. Pandai bergurau. Harap dia tak tolaklah untuk jadi menantu Kirana. Moga hajat arwah ayah tertunai walau dia dah tak ada sekarang ni.”

Nek Kalsum mengangguk. Dia juga mengarapkan ikatan kasih tersimpul rapi.



No comments:

Post a Comment