Tuesday 14 December 2021

BAB 4 - MY SWEET JODOH


 Bab 4

“PUTRA. Dah sampai ke?” Suara Puan Sofi hadir lembut di sebalik talian.

“Dah, ma. Tengah tunggu Suri. Dia pergi bilik air sekejap.”

“Oh, Suri ke nama kawan Putra tu. Bakal Suri hati ke ni?” Nampaknya suara mamanya berbaur gurauan.

Maybe…”

Emm…really?”

“Mama tengok dululah. Berkenan tak.”

“Okay. Mama dengan papa tunggu ni. Dekat tepi kolam tau.”

Putra terus tampar mulut sendiri. Kenapalah dia gatal mulut sangat cakap pada mamanya part berkenan tu. Kalau mamanya tiba-tiba berkenan, sah-sahlah macam dia saja nak cari nahas dengan Suri. Ah, lantaklah! Tengok gaya si Suri tu pun bukan berani sangat. Ugut sikit mesti menyerah punya. Silap haribulan, jadi isteri paksa tak relanya. Hahaha…Sempat dia gelak jahat memperkecilkan gadis itu.

Putra kemudian berjalan pergi. Biarlah dia menanti si gadis di tempat yang lebih dekat. Takkan dia nak berdiri di tepi kereta aje. Lagipun nanti tidak perlulah si gadis itu berpatah balik. Buang masa saja.

Keluar dari bilik air, Suri sudah terlihat figura kacak itu. Empunya diri dilihat sedang tersenyum ke arahnya. Tersenyumkan apa, tak tahulah. Tapi senyuman itu nampak manis. Dia suka melihat senyuman itu. Eh, suka?

“Dahlah. Jom. Parents awak tunggu dekat mana?”

“Macam tak sabar aje nak jumpa parents saya.” Putra sudah tertawa kecil.

“E’eh, awak ni. Cepat saya jumpa, cepatlah saya balik.”

“Awak nak balik ke mana? Kita stay sini kan.”

“Memanglah. Tapi lepas tu saya nak ambil barang saya dari Kak Hanis. Nak check-in bilik.”

“Tak nak check-in kat hati saya ke?” Nampaknya gurauan nakal Putra memaksa si gadis memberi jelingan kepadanya.

Tak beragak pula mamat sorang ni. Nak guna ayat pick-up line tak kena waktu. Tahu tak perasaan dia masih berkecamuk sekarang ni. Dup..Dap..Dup..Dap…jantungnya masih jelas terasa tau.

 

“Jangan nak melebih-lebih. Saya nak tolong awak ni dah kira untung. Ni pun sebab awak dah berbaik hati tumpangkan saya tadi. Kalau tak, memang taklah. Dah, cepat. Saya tak nak kantoi dengan dia orang semua. Nanti tak memasal dia orang ingat saya ni ada skandal dengan awak pula.” Suri cuba tunjuk tegas.

“Alah. Gurau ajelah. Janganlah sentap sangat. Saja nak test hati awak.” Putra tersenyum nakal. Suri sudah tarik muka masam.

“Jangan tayang muka macam tu kat parents saya, eh.”

“Tahulah. Hesy, dia ni. Tu lah. Siapa suruh janji bukan-bukan kat mama awak tu. Tak ada kekasih, mengaku konon ada kekasih.”

“Awak ni. Janganlah cakap macam tu. Umpama saya ni tak laku pula. Saya ni bukan tak laku tau. Ada aje perempuan kejar saya. Cuma, saya yang tak nak. Pintu hati saya tak terbuka. Tapi yang magiknya hari ni, mangga pintu hati saya macam dah ada orang yang buka.”

“Dah. Awak jangan nak sambung mengarut. Ingat saya tak faham ayat pick-up line awak tu!” Hati Suri sedikit berangin. Dia sebenarnya geram dengan lelaki itu. Tolonglah jangan buat dirinya kian tidak selesa.

“Oh, faham eh. Ingatkan tak faham. Kalau faham baguslah. Dahlah, jom. Parents saya kata dia orang tunggu kat tepi kolam hujung sana tu. Layankan adik-adik saya.”

Kini mereka berjalan seiring.

“Saya sebenarnya pelik tengok awak ni, Suri.”

“Pelik?” Hampir bertaut kedua keningnya apabila dirinya dikatakan pelik oleh lelaki itu.

“Yalah. Kat kereta tadi punyalah awak gelabah gila. Siap gigil-gigil tangan tu saya tengok. Ni, tunjuk garang pula. Confuse saya?”

“Awak. Saya garang ni sebab nak lawan rasa gelabah saya. Dengan awak buat pick-up line entah apa-apa. Ingat hati saya ni boleh tenang ke?”

“Oh. Kiranya awak buat-buat garanglah ni. Kelakarlah. Ada juga orang macam awak ni ya.” Putra lepas gelak perlahan.

Suri mendecit. Geram juga bila lelaki tu gelakkan dia. Tolonglah faham keadaan dia sekarang ni.

Melihatkan tingkah Suri, Putra jadi tersenyum.

“Awak ni kenapa eh? Senyum-senyum.”

“Entahlah awak. Saya pun tak tahu. Nak kata sedekah kat awak, rasanya tak, kut. Sebab tahu awak tak sudi pun nak terima.”

 “Jawapan awak tak kelakar, okey.”

Putra hanya kulum senyum. Sejujurnya dia rasa bahagia. Sweet aje rasa. Aneh...Memang aneh. Hatinya terfeeling cinta ke apa ni? Andai benar-benar cinta…wah, syoknya! First time kut dia rasa jatuh cinta. Adakah ini dinamakan cinta pandang pertama?

Kini mereka masing-masing senyap. Putra berjalan santai sambil tangannya berada di poket seluar. Suri pula berjalan sambil peluk tubuh. Bukan jalan sebab nak tunjuk lagak megah, tapi dia sedang tenangkan hati sendiri.

Hurmm…Tadi awak ada cakap fasal adik, kan. Adik awak kecil lagi ke? Umur berapa tahun?” Suri lencong topik bicara. Dia tidak mahu lelaki itu terus bermanis mulut beri ayat pick-up line kat dia. Tahu tak dek ayat manis meleting lelaki itu debar di hatinya tak reda-reda. Sudahlah nak kena berlakon jadi kekasih lelaki tu sekejap lagi. Entah bagaimana nanti jadinya dia pun tak tahu. Mampukah dia bersuara apabila bertemu keluarga lelaki itu? Atau hanya mampu terdiam dan tertunduk seribu bahasa?

“Adik saya baru je umur enam tahun.”

“Oh, kecil lagi. Mesti cutekan.”

“Yup. Cute macam saya ni.”

“Celah mana cutenya awak ni?”

“Oh, tak cute, eh. Kalau tak cute, confirm saya ni handsome kan?”

“Perasan!” Tersugging juga senyuman di bibir Suri dek perasannya lelaki itu dengan diri sendiri.

“Sekurang-kurangnya pujilah sikit.”

“Oh, suruh puji ke? Okay. Awak ni handsome sangat wahai Encik…emm…nama awak apa tadi. Lupa dah.”

“Putra.”

“Oh, Putra. Okey. Awak ni handsome sangat wahai Encik Putra. Dahlah handsome, sado, senyuman menawan, nampak pun macam stok hero-hero novel. Ala-ala pelakon Korea pun ada. Haa…Puas hati?”

Putra terus lepas tawa tak bercover. “Ya. Puas hati. Puas hati sangat. Lagi-lagi awak yang memuji.”

Entah mengapa Suri turut tertawa. Namun, dicover tawanya dengan telapak tangan. Ada juga orang yang minta dipuji begitu. Hai, macam-macam betul perangai. Dia pun sajalah puji lebih-lebih sikit. Saja juga bergurau. Mungkin dengan bergurau begitu, dia boleh cover sedikit resah gelisah hatinya.

“Pandai juga awak bermanis mulut puji saya, kan.” Tertayang muka bangga lelaki itu.

“Jangan nak kembang sangat hidung tu boleh tak.”

“Eh, hidung saya tak kembanglah. Yang kembang hati saya yang kat dalam ni haa. Kembang setaman kut. Siap mekar dengan bunga-bunga cinta lagi.” Putra letak tangannya di dada. “Awak nak tahu tak bunga cinta tu macam mana bentuknya? Taraa…Ni dia.” Terus ditunjuk mini love kepada si gadis.

Hurmm…Mulalah tu nak melalut lagi. Saya sebenarnya tak expect pun fiil awak macam ni.”

So, awak expect macam mana? Cool…Macho…Macam tu ke?”

Maybelah.”

Putra menyengih. Dia tahu kebanyakan orang mempunyai tanggapan yang sama seperti gadis itu. Namun orang tak tahu, dia ni jenis nakal juga orangnya. Time bengong, bengong juga. Dia tak retilah nak jadi orang yang acah-acah control macho. Tak kena dengan jiwa. Tapi, sejujurnya dia nakal berlebih-lebih ni pun sebab Suri. Sebab sekarang ni dia dah nekad nak mulakan misi hati untuk tackle gadis itu. Seawal mimpinya itu dikatakan berkaitan jodoh, terus dia aim gadis itu sebagai jodoh hatinya. Kira acilah tu kut. Lagipun hatinya tak memberontak atau menegah bila dia cuba menyakini gadis tu jodohnya. Mungkin itu memang suratannya.

Sebenarnya kata-kata manis gadis itu tadi secara tak langsung turut meransang jiwa lelakinya. Yalah. Awek yang puji kut. Tak boleh nak tipu. Dirasakan jiwanya terbuai indah. Lagilah nada suara itu kedengaran manja dan manis di telinganya. Gila tak cair hati dia.

“Awak kalau nak puji saya, jangan puji lebih-lebih sangat. Saya ni cepat perasan tau.”

“Awak tu pun tak payah nak over perasan ya. Saya puji tak ikhlas pun tadi tu.”

“Laa, ya ke? Ah, tak kisahlah ikhlas atau tak, cumanya saya nak ingatkan nada tu jangan manja sangat. Nanti jiwa lelaki saya ni kacau.”

So, kena cakap ganas-ganaslah ni. Kau-aku macam tu? Aku okey aje. Sebab dengan kawan lelaki lain aku memang beraku-kau aje. Tapi jumpa kau ni entah kenapa berbaik sangat lidah aku ni nak bersaya-awak.”

Lelaki itu dilihat terdiam. Suri jadi tersenyum. Jika begini, taklah hatinya berdebar selalu. Tapi sejujurnya dia juga terasa kekok nak beraku-kau dengan lelaki itu. Kenapa? Entahlah.

Dalam berjalan seiringan berdua, ekor mata Suri mula menderhaka. Degil juga nak curi-curi menjeling pandang wajah itu. Namun curi-curi pandangnya itu turut dicuri lelaki itu.

“Awak curi pandang kat saya kan?”

“Perasan!”

“Memang pun. Saya memang perasan yang awak curi pandang kat saya. Jangan tak mengaku ya.”

Mendengarkan bicara itu, terpaksalah Suri buat-buat tak tahu. Asyik nak merah muka aje, penat rasanya.

Maka, melebarlah senyuman di bibir Putra. Nafasnya dihela lembut. Selembut bayu yang menyapa mukanya tika ini.

 “Rasa bahagia pula berjalan berdua dengan awak ni, Suri. Kalau halal, rasanya dah lama saya pimpin tangan awak.” Putra luah bicara perlahan.

“Awak cakap apa?” Gegendang telinga Suri seakan tertangkap namanya di dalam bicara lelaki itu.

“Eh, tak ada apa-apalah.” Terus Putra cover bicaranya. “Saya cakap, adik saya kembar sepasang. Kalau ada anak pun saya teringin juga nak anak kembar sepasang. Sorang pimpin kanan, sorang pimpin kiri.”

“Yalah tu. Nampak benar menipu.”

“Eh, mana saya ada tipu.”

 “Kenapa saya macam ada terdengar nama saya aje tadi?”

“Perasaan awak aje tu. Saya mana ada sebut nama awak.” Putra hanya beriak selamba. “Dengan umur saya sekarang ni, saya sebenarnya teringin tau nak ada anak sendiri. Tapi tulah. Isteri pun tak ada lagi.” Putra tiba-tiba meluah rasa. Acah-acah minta simpati. Padahal, itulah tricknya. Dia ingin tahu respon gadis itu.

“Kalau tak ada, carilah. Takkan dia nak datang sendiri kat awak.”

“Awak…tak nak?” Wajah Putra berkalih kepada gadis di sebelahnya itu.

“Tak nak? Apa yang tak nak?” Suri tiba-tiba blur. Tidak dapat menangkap maksud tersirat di sebalik soalan itu.

“Tak nak ke jadi isteri saya. Nanti boleh ada anak dengan saya.”

“Amboii, awak ni kan. Tak beragak. Kenal baru dua tiga jam, ale-ale offer jadi isteri. Huh! Tak pernah dibuat orang. Awak ni terdesak sangat ke apa, Encik Putra? Memang mengarut betullah! Berlakon jadi kekasih ni pun saya tak pass lagi, ni siap offer jadi isteri. Memang sorry to saylah.”

“Alah, awak. Pernah ada lah orang tu kenal satu jam aje dengan pasangan dia, esok tau-tau dah nikah jadi suami isteri. Benda tu tak mustahil pun. So, macam mana? Saya rasa jodoh kita kuat tau. Saya rasa, mimpi saya tu memang berkait dengan awak. Takdir jodoh hati saya.”

“Tengok tu. Balik-balik cakap fasal jodoh. Tolonglah jangan percaya sangat dengan mimpi tu. Nonsense! Sekali lagi awak cakap, lepas tu saja nak kait-kait dengan saya, siap awak!” Suri beri amaran.

“Siap apa? Siap sedia hantar rombongan meminang ke? Bila tu? Esok?”

“Hey, awak!” Menggunung tinggi terus lahar panas di hati Suri.

“Kenapa awak melenting? Ke…bila saya cakap fasal jodoh ni sebenarnya awak dapat rasakan yang saya ni juga memang jodoh di mahligai hati awak tu. Tapi, awak sengaja krik...krikk…nafikan. Yalah. Sepanjang kita kenal ni, takkanlah kat hati awak tu tak rasa sesuatu langsung kat saya yang kacak ni. Entah-entah awak pun berangan nak berjodoh dengan saya.”

Eee…Tolonglah. Tak ingin pun nak berjodoh dengan awak. Awak kacak ke, tak kacak ke, apa saya heran.”

“Eleh. Tak heran konon. Tadi curi-curi pandang juga kat saya.”

Suri bengang. Kenapalah dia ditakdirkan bertemu lelaki itu? Sudahnya nak bergaduh aje pula. Ni versi jodoh gaduh dulu sebelum suka ke ni?

“Encik Putra. Kalau kat sebelah saya ni ada kolam, rasanya tak teragak-agak saya nak tolak awak tau.”

“Tolaklah. Tak ada hal. Saya pandai berenang. Awak tu pandai berenang ke? Silap-silap, kalau awak terjatuh nanti saya juga yang selamatkan.” Putra hanya sengih tayang gigi.

“Dahlah. Malas nak gaduh dengan awak. Tak ada faedah pun.” Terpaksalah Suri pendam lahar panas di hatinya. Terus dia berjalan laju mendekati tangga.

“Awak. Jalan tu janganlah laju sangat. Hati-hati sikit. Tangga tu licin.” Putra sempat memberi pesan memandangkan dilihat gadis itu turun menonong saja.

“Tahulah. Macamlah kita ni budak kecik.” Degil juga mulutnya nak menjawab.

“Saya cakap aje. Saya tak nak awak jatuh. Tapi, kalau jatuh hati kat saya tak apa. Saya rela aje sambut.” Sempat lagi diusik nakal gadis itu dengan ayat pick-up linenya.

Suri sempat toleh dan menjeling. Tak suka betul dia dengan angin gatal lelaki itu. Tapi nak jadi cerita, entah dimana silap langkahnya, langkahnya sedikit tergelincir di mata tangga paling akhir. Maka,

Gedebuk!

Dia sudah terduduk bagai nangka busuk di situ. Mengaduh juga dia menahan kesakitan di punggung yang terhentak mencium lantai batu itu,

Terus Putra menerpa ke arah si gadis yang dilihat sedang berusaha untuk bangun.

“Awak. Awak okey tak ni. Macam mana boleh jatuh ni. Aduhaii…Baru aje cakap tadi.” Putra sedikit kesal.

“Okey..Okey..” Terpaksa dijawab ‘okey’ walaupun sebenarnya tak berapa okey. Sakit kut punggung dia. Itulah. Mulut degil sangat. Sudahnya ia memakan diri. Cash dia dapat.

Cuba berlagak selamba, dia bangun dan terus berjalan laju. Umpama tak ada apa-apa yang berlaku. Takkan nak gosok punggung kat situ, walau terasa juga sengallnya. Karang, percuma aje lelaki tu tumpang tenung asetnya itu.

Putra hanya geleng kepala.

“Awak. Salah jalan tu. Sebelah sinilah.” Suara itu memanggil.

Aduh! Sekali lagi dia malu. Tulah. Punyalah nak cover muka ‘malu’nya. Malu plus malu dia dapat.

Kembali menyaingi langkah itu, Putra tunjuk simpatinya.

“Awak kalau tak okey beritahu saya tau. Bahaya sebenarnya jatuh macam tu. Boleh kena slip disc. Tadi tu kaki dah terpelecok. Ni jatuh macam ni pula. Lain kali hati-hati ya.”

Suri hanya mengangguk. Ternyata, lelaki itu prihatin dan mengambil berat juga perihal dirinya.

 

    *****

** Pembelian boleh dibuat terus dengan pihak penerbit melalui link dibawah.

https://wa.link/32ozeo

https://wa.link/yqgckl

Atau,

Melalui shopee penerbit

https://shopee.com.my/EBOOK-My-Sweet-Jodoh-IsmeAna-Nur-i.119080445.14200819324?sp_atk=f8d525ab-d69e-493c-8cd9-e5cd1c73639d

 

 

 

 

 

 

 

 

 

No comments:

Post a Comment